Od 9 czerwca, czyli najbliższej korekty rozkładu jazdy pociągów, na stacji Warszawa Zachodnia udostępnione zostaną już wszystkie modernizowane perony. Istotnie zwiększy się przepustowość stacji, co sprawi, że więcej pociągów KM, SKM i PKP Intercity będzie przejeżdżać przez centrum Warszawy. Dłużej potrwają prace przy podziemiach stacji.
Prace przy układzie torowo-peronowym stacji Warszawa Zachodnia powoli dobiegają końca. – Od 9 czerwca będziemy korzystać z trzech ostatnich modernizowanych peronów. Z peronu 2 i 3 będą odjeżdżać pociągi aglomeracyjne, uruchamiane przez SKM i Koleje Mazowieckie. Peron 1 zostanie uruchomiony z jedną krawędzią. Będzie z niego korzystać wukadka, która wróci do stacji Warszawa Śródmieście – mówi Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.
Oznacza to spore zmiany w rozkładzie jazdy. – Wraz z zakończeniem tej inwestycji będziemy uzyskiwać jej pełne efekty – od nowego rozkładu jazdy przez Warszawę Zachodnią będzie przejeżdżać 950 pociągów w dobie w porównaniu do 750 pociągów w dzisiejszym rozkładzie, obowiązującym od marca. Ta inwestycja dała nam zwiększenie przepustowości na stacji, przez którą przejeżdża najwięcej pociągów w całym kraju. Mamy większe prędkości na dojazdach, mamy nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, który umożliwia odprawienie większej liczby pociągów, co przekłada się na punktualność – wylicza Wyborski.
Pociągi podmiejskie „odzyskają” perony 2 i 3 (teraz jeszcze pociągi jadące w kierunku Warszawy Śródmieście korzystają z peronu 4, co wiąże się z ograniczeniami w przepustowości). – To bardzo dobra wiadomość nie tylko dla tych, co
jeżdżą na wakacje, ale także tych, co korzystają na co dzień z Kolei Mazowieckich czy SKM. Przepustowość się znacznie zwiększy. Dla pociągów KM i SKM to będzie wzrost z pięciu do 15 odpraw na godzinę. Na to wszyscy czekali – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. WKD będzie na razie – do połowy sierpnia – jeździć po jednym torze, co związane jest z zabudową klatki schodowej z kładki po stronie Alej Jerozolimskich.
Zmiany odczują też pasażerowie korzystający z pociągów dalekobieżnych. – Uruchomienie Warszawy Zachodniej jest bardzo istotne. W zeszłym roku 124 pociągi odjeżdżały z Warszawy Gdańskiej. W tej chwili, po 9 czerwca, będzie to tylko 39 pociągów. W zasadzie cały ruch jest przekierowany przez Warszawę Centralną, co jest bardziej komfortowe dla naszych pasażerów z punktu widzenia przesiadek i czasów podróży – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Dalej kontynuowane będą prace przy części podziemnej stacji. Na razie w dalszym ciągu dostęp do peronów będzie wyłącznie przez kładkę. – Prace budowlane powinny potrwać do końca 2024 r. Natomiast planujemy udostępnienie tunelu razem z częścią handlową na początek 2025 r. – mówi Wyborski.
Na razie nie będą też udostępnione windy. – Robimy to sukcesywnie z uwagi na technologię prac przy poziomie podziemnym z wykorzystaniem metody podstropowej. W okolicach września i października powinny już działać windy na peronu 3, 2 i 1 – mówi Marcin Kowalczyk, dyrektor projektu z PKP PLK. Później gotowa będzie winda od strony Alej. – Jest to uzależnione od segmentu 7, czyli od części inwestycji prowadzonej przez Tramwaje Warszawskie, bo w tym miejscu przewidziano posadowienie klatki. Kiedy będzie gotowy strop zero będziemy mogli zabrać się za klatkę. Sądzę, że wejście powinno być gotowe w okolicach października czy listopada – mówi Kowalczyk.