Piętrzą się chmury nad wygodnym przejściem między dworcem Warszawa Śródmieście a stacją Centrum na I linii metra. Miało powstać w ramach przebudowy linii średnicowej, ale jak dotąd strona miejska i kolejowa nie dogadały się ws. szczegółów. – Prawie dwa lata Polskie Linie Kolejowe oczekiwały od miasta decyzji wobec zaproponowanych rozwiązań. Odpowiedzi nie otrzymaliśmy. Miasto nie jest aktywnie i nie angażuje się w działania korzystne dla mieszkańców – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Spółka będzie zatem realizować swoją koncepcję bez oglądania się na miasto.
Budowa wygodnego łącznika między Warszawą Śródmieście a stacją metra Centrum miała być elementem przebudowy linii średnicowej. Prace projektowe dla całej inwestycji trwają od 2018 r. Ta część inwestycji wymaga porozumienia między PKP PLK a miastem. Na razie jego brakuje.
Miasto ostatnio przekonywało, że nie otrzymało od PKP PLK projektów, które spełniałyby „wymagania prawa budowlanego, a także rozporządzenie, które określa zakres i formę projektu budowlanego”, a przedkładane koncepcje i rysunki „nie mogły stanowić podstawy do podejmowania decyzji, wiążących się z wydatkowaniem funduszy publicznych”. Dlatego też po niemal dwóch latach od rozpoczęcia rozmów Metro Warszawskie postanowiło ogłosić
przetarg na własną koncepcję przejścia – z analizą także innych rozwiązań, niż przewidują kolejarze.
Do słów tych w przesłanym stanowisku postanowiły odnieść się PKP PLK. – Miasto nie jest aktywne i nie angażuje się w działania korzystne dla mieszkańców w zakresie poprawy komunikacji. Nie reaguje na składane przez PKP Polskie Linie Kolejowe. propozycje i niejasno informuje o planach i zamierzeniach – podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki. – PKP Polskie Linie Kolejowe wielokrotnie podkreślały, że są warunki do budowy pieszego połączenia kolej – metro w okolicach stacji Warszawa Śródmieście oraz, że spółce zależy na rozwiązaniu, które spełni oczekiwania pasażerów kolei oraz pasażerów metra. PLK w ramach współpracy przekazywały dokumenty i materiały, o które prosili miejscy urzędnicy – zapewnia Siemieniec.
Jak przypomina, już w marcu 2018 r. odbyło się pierwsze spotkanie ws. możliwości budowy łącznika z połączeniem z antresolą stacji metra Centrum, a w styczniu 2019 r. PKP PLK przedstawiły koncepcję łącznika pod układem torowym przystanku Warszawa Śródmieście w celu opracowania wspólnego rozwiązania, które spełni oczekiwania wszystkich stron.
– Prawie dwa lata Polskie Linie Kolejowe oczekiwały od miasta decyzji wobec zaproponowanych rozwiązań. Mimo przesłanych do Urzędu Miasta pism, PKP Polskie Linie Kolejowe nie otrzymały odpowiedzi o współuczestnictwie i współfinansowaniu zadania. Miasto nie przedstawiło także uwag do przekazanej przez PLK koncepcji – wskazuje Mirosław Siemieniec.
W tej sytuacji zarządca infrastruktury nie uzależnia już swoich planów od woli czy decyzji miasta. – Miasto zostało poinformowane o aktualności zaprezentowanej w styczniu 2019 r. koncepcji. Przyjęty w projekcie PLK wariant budowy łącznika kończy się przed „patelnią”, na działce należącej do PKP SA. Projekt zawiera możliwość kontynuacji budowy łącznika do antresoli stacji metra – mówi rzecznik. Co warto podkreślić – o ile miasto w ogóle zechce w przyszłości dowiązać się do inwestycji kolejowej. Jeden z a
nalizowanych przez Metro wariantów ma zakładać budowę łącznika nie pod, a nad torami linii średnicowej – i to również z patelni, bez połączenia z antresolą stacji metra i bez odciążania obecnie przeciążonej południowej głowicy stacji metra.