PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie studium planistycznego rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej. To rozwinięcie założeń master planu, przyjętego prawie trzy lata temu. Dokument powstanie w ciągu ok. 3,5 roku.
Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie wariantowej koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi aglomeracji warszawskiej, w celu zapewnienia możliwości zaspokojenia perspektywicznych potrzeb przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym. Dokument będzie rozwijać założenia przyjętego w marcu 2019 r.
master planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Przeprowadzone zostaną analizy dla wszystkich linii i inwestycji, dla których dotąd nie uruchomiono prac studialnych i planistycznych.
Wykonawca opracuje pięć wariantów obsługi aglomeracji i w tym celu przeprowadzi mikrosymulacje, opracuje modele prognostyczne oraz koncepcje układów torowych. Celem zaproponowanego wariantu będzie umożliwienie niezakłóconej realizacji rozkładu jazdy, prowadzenia segmentów ruchu o niższym priorytecie (np. pociągi podmiejskie) bez zbędnych strat czasowych, a także zapewnienie odpowiedniej zdolności przepustowej infrastruktury dla perspektywicznego rozkładu jazdy. W pracach udział brać będzie szereg interesariuszy, w tym miasto i CPK. W predefiniowanych wariantach wzięte pod uwagę będą też
warianty rozwoju sieci metra.
Dodatkowe pary torów i nowe linie średnicoweZamawiający zdefiniował szereg opcji inwestycyjnych, które mają znaleźć odzwierciedlenie w analizach wariantów rozbudowy infrastruktury. Po pierwsze, to dobudowa dodatkowej pary torów dla rozdzielenia ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i towarowego – poza trasami, dla których już zlecono analizy (m.in. w kierunku Czyżewa, Czachówka, Nasielska czy Siedlec), także na odcinkach: Grodzisk Mazowiecki – Skierniewice, Warszawa – Sochaczew, Nasielsk / Kątne / Świercze – Ciechanów, Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Gdańska. PKP PLK zaznaczają, że odcinki rozbudowy mogą być krótsze lub dłuższe w zależności od wyników analiz.
Pod uwagę zostaną wzięte nowe linie średnicowe w relacjach Warszawa Wileńska – Warszawa Główna, Warszawa Wileńska – Warszawa Służewiec, Warszawa Gdańska – Warszawa Służewiec oraz trzecia para torów na odcinku Warszawa Zachodnia – Centralna – Warszawa Wschodnia. Korytarze te mogą być wykorzystywane albo w ruchu aglomeracyjnym, albo dalekobieżnym, albo mieszanym – określenie funkcji nastąpi w ramach zlecanego studium.
PKP PLK proponują wstępne lokalizacje podziemnych stacji i przystanków. Wykonawca dokona analizy możliwości i zasadności budowy przystanków w rejonie:
- Warszawa Domaniewska – na skrzyżowaniu ul. Domaniewskiej i Wołoskiej lub Domaniewskiej i Postępu, czyli w samym środku zagłębia biurowego Służewca,
- Warszawa Rakowiecka – przystanek pod ul. Wołoską - umożliwiający przesiadki do komunikacji tramwajowej w kierunku do Wilanowa i Dworca Zachodniego (w ramach przyszłej linii tramwajowej Dw. Zachodni – Wilanów)
- GUS – umożliwiający przesiadki do autobusów na Trasie Łazienkowskiej,
- Dworzec Centralny – podziemny przystanek zapewniający przesiadki do pociągów dalekobieżnych oraz regionalnych, a także zapewniający dojazd do Centrum,
- Rondo ONZ – umożlwiający przesiadkę do II linii metra,
- Rondo „Radosława” – umożliwiający przesiadkę do komunikacji tramwajowej w kierunku Bielan,
- Metro Ratusz Arsenał – umożlwiający przesiadki do I linii metra,
- Warszawa Wileńska – zakłada się zagłębienie tej stacji oraz zapewnienie jak najkrótszej drogi dojścia do II linii metra.
Lista ta nie jest zamknięta: mogą być dodane także inne lokalizacje. Co ciekawe, oprócz uwzględnienia warunków geologicznych, technicznych i przestrzennych, w tym minimalizacji strat w zabudowie miejskiej i kosztów przebudowy infrastruktury, wykonawca przeprowadzi też analizy w zakresie możliwości przystosowania przystanku dla potrzeb zagrożenia kryzysowego.
Szereg nowych linii kolejowychKolejne zadania to utworzenie kolejowego ringu miejskiego wokół Warszawy, a także szereg projektów liniowych i łącznicowych. PKP PLK wymieniają tu budowę łącznic umożliwiających prowadzenie ruchu w nowych relacjach (np. Warszawa Włochy – Warszawa Al. Jerozolimskie), budowę nowej linii Pruszków – Błonie, dostosowanie linii 938 Warszawa Jelonki – Radiowo oaz 512 Pruszków – Komorów (łącznica WKD) do ruchu pasażerskiego, budowę linii Tłuszcz / Łochów – Sokołów Podlaski, Modlin – Wyszogród – Płock, włączenie do obsługi transportem kolejowym Mszczonowa poprzez budowę nowej linii Żyrardów – Mszczonów i/lub realizację połączenia z linii nr 12 do stacji Mszczonów Miasto, budowę linii Parzniew – Józefów jako alternatywnego połączenia linii nr 3 z liniami 1 i 447.
Kolejną grupę projektów stanowią nowe ciągi dowozowe do aglomeracji. Analizie podlegać będą nowa linia Zegrze Płd. – Pułtusk – Maków Mazowiecki – Przasnysz – Chorzele, stworzenie połączenia obwodowego Konstancin Jeziorna – Otwock, budowa linii Pruszków / Warszawa Lotnisko Chopina – Nadarzyn – Tarczyn – Grójec, Warka – Kozienice, uwzględnienie połączenia Piaseczno – Tarczyn – Grójec – Białobrzegi jako kolei normalnotorowej / lekkiej / wąskotorowej, wykorzystywanej w regularnym ruchu, budowę linii Warszawa Wileńska – Marki – Radzymin jako kolei normalnotorowej / lekkiej / wąskotorowej, integracja linii WKD z siecią PKP PLK, w szczególności z nową linią średnicową, w celu przedłużenia linii w kierunku wskazanego w analizach wylotu aglomeracyjnego.
Analizowane będą również projekty dostosowawcze na istniejącej infrastrukturze: dostosowanie obwodnicy towarowej Warszawy do ruchu pasażerskiego przy zachowaniu płynności ruchu towarowego, dostosowanie wskazanych linii do kursowania pociągów o długości min. 750 m, rozbudowa układu torowego stacji Warszawa Główna Towarowa. Ostatnią grupę stanowią projekty realizowane w ramach CPK, w tym
linia Warszawa – CPK – Łódź. PKP PLK podkreślają, że katalog zdefiniowanych opcji inwestycyjnych nie jest zamknięty, co oznacza, że pozycje mogą być dodawane lub odejmowane.
Analizy potrwają kilka lat
Przewidziano kilka etapów: określenie wariantów, wstępne analizy techniczne nowych linii średnicowych i pozostałych opcji inwestycyjnych, przygotowanie modelu prognostycznego, analizy prognostyczne. Po decyzji kierunkowej zamawiającego nastąpi korekta wariantów, analizy przepustowości oraz opracowane zostaną koncepcyjne układy torowe.
Termin składania ofert mija 24 lutego. O wyborze zdecydują cena (60%), doświadczenie personelu wykonawcy (40%). Na realizację całości przeznaczono 1270 dni, czyli ok. 3,5 roku.