Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

PKP PLK zamówią studium dla rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego i nowych średnic

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-12-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
PKP PLK zamówią studium dla rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego i nowych średnic
fot. Artur Lewandowski / PKP PLK
PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie studium planistycznego rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej. To rozwinięcie założeń master planu, przyjętego prawie trzy lata temu. Dokument powstanie w ciągu ok. 3,5 roku.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie wariantowej koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi aglomeracji warszawskiej, w celu zapewnienia możliwości zaspokojenia perspektywicznych potrzeb przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym. Dokument będzie rozwijać założenia przyjętego w marcu 2019 r. master planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Przeprowadzone zostaną analizy dla wszystkich linii i inwestycji, dla których dotąd nie uruchomiono prac studialnych i planistycznych.

Wykonawca opracuje pięć wariantów obsługi aglomeracji i w tym celu przeprowadzi mikrosymulacje, opracuje modele prognostyczne oraz koncepcje układów torowych. Celem zaproponowanego wariantu będzie umożliwienie niezakłóconej realizacji rozkładu jazdy, prowadzenia segmentów ruchu o niższym priorytecie (np. pociągi podmiejskie) bez zbędnych strat czasowych, a także zapewnienie odpowiedniej zdolności przepustowej infrastruktury dla perspektywicznego rozkładu jazdy. W pracach udział brać będzie szereg interesariuszy, w tym miasto i CPK. W predefiniowanych wariantach wzięte pod uwagę będą też warianty rozwoju sieci metra.

Dodatkowe pary torów i nowe linie średnicowe


Zamawiający zdefiniował szereg opcji inwestycyjnych, które mają znaleźć odzwierciedlenie w analizach wariantów rozbudowy infrastruktury. Po pierwsze, to dobudowa dodatkowej pary torów dla rozdzielenia ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i towarowego – poza trasami, dla których już zlecono analizy (m.in. w kierunku Czyżewa, Czachówka, Nasielska czy Siedlec), także na odcinkach: Grodzisk Mazowiecki – Skierniewice, Warszawa – Sochaczew, Nasielsk / Kątne / Świercze – Ciechanów, Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Gdańska. PKP PLK zaznaczają, że odcinki rozbudowy mogą być krótsze lub dłuższe w zależności od wyników analiz.

Pod uwagę zostaną wzięte nowe linie średnicowe w relacjach Warszawa Wileńska – Warszawa Główna, Warszawa Wileńska – Warszawa Służewiec, Warszawa Gdańska – Warszawa Służewiec oraz trzecia para torów na odcinku Warszawa Zachodnia – Centralna – Warszawa Wschodnia. Korytarze te mogą być wykorzystywane albo w ruchu aglomeracyjnym, albo dalekobieżnym, albo mieszanym – określenie funkcji nastąpi w ramach zlecanego studium.

PKP PLK proponują wstępne lokalizacje podziemnych stacji i przystanków.  Wykonawca dokona analizy możliwości i zasadności budowy przystanków w rejonie:
  • Warszawa Domaniewska – na skrzyżowaniu ul. Domaniewskiej i Wołoskiej lub Domaniewskiej i Postępu, czyli w samym środku zagłębia biurowego Służewca,
  • Warszawa Rakowiecka – przystanek pod ul. Wołoską - umożliwiający przesiadki do komunikacji tramwajowej w kierunku do Wilanowa i Dworca Zachodniego (w ramach przyszłej linii tramwajowej Dw. Zachodni – Wilanów)
  • GUS – umożliwiający przesiadki do autobusów na Trasie Łazienkowskiej,
  • Dworzec Centralny – podziemny przystanek zapewniający przesiadki do pociągów dalekobieżnych oraz regionalnych, a także zapewniający dojazd do Centrum,
  • Rondo ONZ – umożlwiający przesiadkę do II linii metra,
  • Rondo „Radosława” – umożliwiający przesiadkę do komunikacji tramwajowej w kierunku Bielan,
  • Metro Ratusz Arsenał – umożlwiający przesiadki do I linii metra,
  • Warszawa Wileńska – zakłada się zagłębienie tej stacji oraz zapewnienie jak najkrótszej drogi dojścia do II linii metra. 
Lista ta nie jest zamknięta: mogą być dodane także inne lokalizacje. Co ciekawe, oprócz uwzględnienia warunków geologicznych, technicznych i przestrzennych, w tym minimalizacji strat w zabudowie miejskiej i kosztów przebudowy infrastruktury, wykonawca przeprowadzi też analizy w zakresie możliwości przystosowania przystanku dla potrzeb zagrożenia kryzysowego.

Szereg nowych linii kolejowych

Kolejne zadania to utworzenie kolejowego ringu miejskiego wokół Warszawy, a także szereg projektów liniowych i łącznicowych. PKP PLK wymieniają tu budowę łącznic umożliwiających prowadzenie ruchu w nowych relacjach (np. Warszawa Włochy – Warszawa Al. Jerozolimskie), budowę nowej linii Pruszków – Błonie, dostosowanie linii 938 Warszawa Jelonki – Radiowo oaz 512 Pruszków – Komorów (łącznica WKD) do ruchu pasażerskiego, budowę linii Tłuszcz / Łochów – Sokołów Podlaski, Modlin – Wyszogród – Płock, włączenie do obsługi transportem kolejowym Mszczonowa poprzez budowę nowej linii Żyrardów – Mszczonów i/lub realizację połączenia z linii nr 12 do stacji Mszczonów Miasto, budowę linii Parzniew – Józefów jako alternatywnego połączenia linii nr 3 z liniami 1 i 447.

Kolejną grupę projektów stanowią nowe ciągi dowozowe do aglomeracji. Analizie podlegać będą nowa linia Zegrze Płd. – Pułtusk – Maków Mazowiecki – Przasnysz – Chorzele, stworzenie połączenia obwodowego Konstancin Jeziorna – Otwock, budowa linii Pruszków / Warszawa Lotnisko Chopina – Nadarzyn – Tarczyn – Grójec, Warka – Kozienice, uwzględnienie połączenia Piaseczno – Tarczyn – Grójec – Białobrzegi jako kolei normalnotorowej / lekkiej / wąskotorowej, wykorzystywanej w regularnym ruchu, budowę linii Warszawa Wileńska – Marki – Radzymin jako kolei normalnotorowej / lekkiej / wąskotorowej, integracja linii WKD z siecią PKP PLK, w szczególności z nową linią średnicową, w celu przedłużenia linii w kierunku wskazanego w analizach wylotu aglomeracyjnego.

Analizowane będą również projekty dostosowawcze na istniejącej infrastrukturze: dostosowanie obwodnicy towarowej Warszawy do ruchu pasażerskiego przy zachowaniu płynności ruchu towarowego, dostosowanie wskazanych linii do kursowania pociągów o długości min. 750 m, rozbudowa układu torowego stacji Warszawa Główna Towarowa. Ostatnią grupę stanowią projekty realizowane w ramach CPK, w tym linia Warszawa – CPK – Łódź. PKP PLK podkreślają, że katalog zdefiniowanych opcji inwestycyjnych nie jest zamknięty, co oznacza, że pozycje mogą być dodawane lub odejmowane.

Analizy potrwają kilka lat

Przewidziano kilka etapów: określenie wariantów, wstępne analizy techniczne nowych linii średnicowych i pozostałych opcji inwestycyjnych, przygotowanie modelu prognostycznego, analizy prognostyczne. Po decyzji kierunkowej zamawiającego nastąpi korekta wariantów, analizy przepustowości oraz opracowane zostaną koncepcyjne układy torowe.

Termin składania ofert mija 24 lutego. O wyborze zdecydują cena (60%), doświadczenie personelu wykonawcy (40%). Na realizację całości przeznaczono 1270 dni, czyli ok. 3,5 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5