Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

PKP SA apelują o prawo warstwowe. Komisja sejmowa rozpoczyna pracę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
PKP SA apelują o prawo warstwowe. Komisja sejmowa rozpoczyna pracę
fot. Roman Eugeniusz, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
W parlamencie odbyło się pierwsze posiedzenie zespołu ds. wprowadzania własności warstwowej. Od lat o takie rozwiązania zabiegają Polskie Koleje Państwowe. Obecne narzędzia czynią inwestycje komercyjne nad terenami kolejowymi – często atrakcyjnymi, w centrach miast – trudnymi, nieopłacalnymi bądź niemożliwymi do realizacji.

Temat własności warstwowej powraca w kolejnych kadencjach Sejmu. Ostatni parlamentarny zespół ds. wprowadzania w Polsce własności warstwowej powstał w sierpniu 2020 r. Składa się on z pięciu posłów z Prawa i Sprawiedliwości, a jego pracom przewodniczy Paweł Lisiecki. Na początku lutego odbyło się pierwsze posiedzenie, poświęcone zmianom w przepisach prawa koniecznym do wprowadzenia w Polsce prawa warstwowego. Do udziału w dyskusji zaproszono m.in. przedstawicieli PKP SA, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Sprawiedliwości, a także Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii.

– Jest sporo w Polsce niewykorzystanej przestrzeni, szczególnie w dużych miastach. Przykładem jest linia średnicowa w Warszawie. Te obszary można by zagospodarować, nawet sprzedać, a obecnie jest to de facto niemożliwe. Oznacza to brak możliwości wykorzystania tych terenów do rozwoju miasta i brak możliwości zarobku dla PKP – mówi Paweł Lisiecki, przewodniczący komisji. Jak dodaje, dotyczy to nie tylko terenów kolejowych, ale i np. projektów związanych z budową parkingów podziemnych na gruntach samorządowych.

Problemy z zagospodarowaniem terenów nad koleją

Od lat o wprowadzenie prawa warstwowego apelują PKP SA, które mają sporo terenów w miastach. – Jeżeli były przypadki zabudowy nad torami, to z reguły opierały się na słabszym prawie – użytkowania, służebności czy obligacyjnym. To nie spełnia oczekiwań inwestorów, którzy oczekują trwałego, mocnego prawa rzeczowego, które gwarantowałoby później możliwość przenoszenia praw na inne podmioty – mówi Przemysław Ciszak, radca prawny PKP SA.

W tej chwili wykorzystywane są różnorakie narzędzia, które jednak nie są idealne. Np. do budowy tuneli wykorzystuje się prawo górnicze i geologiczne. Z takich rozwiązań korzystano w Warszawie przy budowie wcześniejszych odcinków metra. W stolicy nad linią średnicową – przy Żelaznej – udało się też wybudować pawilon handlowo-biurowy Swede Center. – To było na podstawie prawa obligacyjnego i 30-letniej umowy. W zeszłym roku budynek wrócił do PKP SA – mówi Ciszak.

Brak prawa warstwowego jest też jedną z przyczyn, dla których nie  jest obecnie rozpatrywana zabudowa linii średnicowej na dalszym odcinku w ramach projektu przebudowy linii średnicowej. Co więcej, infrastruktura kolejowa nie zostanie na taką możliwość przygotowana. Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało niedawno, że ewentualny projekt zabudowy będzie wiązał się z przebudową zmodernizowanej infrastruktury kolejowej.

Jakie problemy stwarza brak regulacji, widać też kilkaset metrów dalej, w rejonie Pałacu Kultury i Nauki. – Mamy przykład pl. Defilad. Do dzisiaj toczy się sprawa w sądzie dot. zasiedzenia przez PKP SA części terenu. W wyniku pewnego utrwalenia stanu faktycznego samą płytą w części gospodaruje miasto, a w części PKP SA. Formalnie rzecz biorąc, to nie jest uregulowane na ten moment. To stan zastany. Uregulowanie takich kwestii pozwoli czerpać większe korzyści, także w interesie Skarbu Państwa – mówi Przemysław Ciszak.

Co z użytkowaniem wieczystym

Jak zwraca uwagę przedstawiciel PKP SA, istotna jest kwestia powiązania prawa do zabudowy z prawem do użytkowania wieczystego, gdyż PKP SA w zdecydowanej większości przypadków jest użytkownikiem wieczystym – na własności Skarbu Państwa. Dyskutanci mieli już pewne pomysły na rozwiązanie tej kwestii.

– Główną osią problemu są stosunki własnościowe, wynikające z obowiązujących umów użytkowania wieczystego. W resorcie trwają prace koncepcyjne nad gruntowną reformą prawa użytkowania wieczystego, której konsekwencją będzie konwersja tego prawa w prawo zabudowy, albo radykalna zmiana, które dostosuje to prawo do aktualnych uwarunkowań – zaznacza Filip Syrkiewicz z departamentu gospodarki nieruchomościami w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii.

Radca prawny PKP SA zwrócił uwagę, że zastąpienie użytkowania wieczystego inną formą prawa własności czy do zabudowy nie wystarczy. – Nieruchomości PKP mają pewną specyfikę. Użytkowaniem wieczystym jest PKP SA, a z nieruchomości – tam, gdzie są linie kolejowe – korzystają PKP PLK. Zamiana użytkowania wieczystego prawem zabudowy nie rozwiązuje problemu. W tym momencie i tak nie mielibyśmy możliwości nadbudowy. By spełnić te oczekiwania powinniśmy iść o krok dalej i formułować wariant z prawem warstwy, prawem nadbudowy. To bardzo istotne – mówi Przemysław Ciszak. Uwagi wymaga kwestia związana ze współistnieniem infrastruktury kolejowej.

Jak zagospodarowywać kolejowe tereny zamknięte

Na jeszcze inny aspekt zwrócił uwagę przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury. – Równie ważna kwestia to zmiana przepisów dot. terenów zamkniętych. PKP SA posiadało pewne projekty inwestycyjne, których hamulcem była kwestia ustalenia warunków zabudowy w sytuacji, gdy nie ma planu zagospodarowania przestrzennego – mówi Tomasz Buczyński z MI.

– Dzisiaj jest możliwość realizacji pewnych projektów. PKP SA jako użytkownik wieczysty ma prawa podobne jak właściciel. W teorii nie ma przeciwwskazań, by projekty inwestycyjne związane np. z budynkiem biurowym były realizowane. W praktyce problemem jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy. Organy, które wydają tego typu decyzje, jak wskazuje praktyka, wymagają, by współczynnik powierzchni przeznaczonej na cele publiczne był przeważający w znacznym stopniu. To sprawia, że projekty – które są z natury komercyjne – nie są realizowane. Stąd postulat, by brzmienie przepisu o terenach zamkniętych rozszerzyć – by nie było ono hamulcem do wydawania decyzji z szeroko rozumianej przestrzeni prawa planowania przestrzennego i budowlanego – zaznacza Buczyński.

Podnoszone były już głosy, że to ingerować będzie w kompetencje samorządu związane z planowaniem przestrzennym. Jak sugeruje przedstawiciel MI, można to rozwiązać wymogiem, by charakter zabudowy na terenach kolejowych był analogiczny do okolicznej zabudowy. Dzięki temu wyeliminowane zostanie np. ryzyko budowy jakiegoś wieżowca w nieodpowiednim miejscu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź rezygnuje z parkingu podziemnego pod pl. Dąbrowskiego

Przestrzeń

Łódź rezygnuje z parkingu podziemnego pod pl. Dąbrowskiego

Kasper Fiszer 12 września 2023

Wyremontowany dworzec Bydgoszcz Zachód otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Witold Urbanowicz 29 sierpnia 2023

Zobacz również:

Łódź rezygnuje z parkingu podziemnego pod pl. Dąbrowskiego

Przestrzeń

Łódź rezygnuje z parkingu podziemnego pod pl. Dąbrowskiego

Kasper Fiszer 12 września 2023

Wyremontowany dworzec Bydgoszcz Zachód otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca Gdynia Chylonia

Witold Urbanowicz 29 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5