Rozmowy Warszawy, dzielnicy Wola, PKP SA i najemców terenów na temat Odolan zdają się przynosić pierwsze efekty. – PKP SA nie wyklucza zmiany obecnego sposobu użytkowania terenu Odolan – mówi Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA. Jest też szansa na alternatywną drogę, którą mogłyby jeździć samochody ciężarowe, nie przeszkadzając zarazem mieszkańcom.
Odolany to intensywnie zabudowujący się teren poprzemysłowy w dzielnicy Wola. Na miejscu, na terenach kolejowych, funkcjonuje jeszcze sporo baz przeładunkowych. Na uciążliwości związane z dojazdami ciężarówek skarżą się mieszkańcy nowo powstałych bloków.
Ostatnio władze miasta i dzielnicy Wola
zapowiedziały szereg zmian, które mają poprawić sytuację – m.in. strefa Tempo 30, rozszerzenie godzinowego zakazu jazdy ciężarówek, a także remonty ulic. Przedstawiciele samorządu zadeklarowali też, że będą rozmawiać z PKP SA na temat relokacji baz i magazynów. W środę 22 listopada odbyło się spotkanie w tej sprawie.
Wygląda na to, że jest szansa na porozumienie. – PKP SA nie wykluczają zmiany obecnego sposobu użytkowania terenu Odolan – deklaruje Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA. – Zmiana taka uwarunkowana jest opracowaniem i uchwaleniem planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu. Dokument ten mógłby wytyczyć nowe kierunku rozwoju dla dzielnicy. Zapisy planu będą również miały wpływ na przyszłe zagospodarowanie terenów kolejowych na tym obszarze – zaznacza Grzelak. Jak pisaliśmy, plan miejscowy powstaje i niebawem ma zostać wyłożony do konsultacji z mieszkańcami.
Relokacja przemysłowej części Odolan nie nastąpi jednak tak szybko. – Podczas spotkania przedstawiciele miasta zwrócili uwagę, że ze względu na kluczowe inwestycje realizowane na terenie Warszawy, działalność najemców PKP SA będzie niezbędna do 2023 r. Do tego czasu spółka wspólnie z miastem będzie poszukiwać alternatywnych miejsc dla tego typu działalności – zaznacza Grzelak.
Jest szansa, że spełniony zostanie inny postulat mieszkańców. – Kluczem do rozwiązania trudnej sytuacji na Odolanach jest budowa drogi technicznej, która umożliwiłaby odprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych z ulic osiedlowych (Ordona, Jana Kazimierza, Sowińskiego oraz Grodziskiej). Dzielnica od dawna apelowała do PKP o podjęcie działań mających na celu powstanie takiej drogi. Na szczęście podczas środowego spotkania, powrócił temat budowy drogi technicznej. Tym razem koncepcja zakłada poprowadzenie jej po terenach kolejowych, a później śladem drogi N-S – mówi Mariusz Gruza, rzecznik prasowy dzielnicy Wola. – Podczas wczorajszego spotkania PKP SA i najemcy przedstawili wstępną koncepcję przebiegu alternatywnej drogi, zlokalizowanej na terenach kolejowych – mówi Grzelak.
– Bardzo dobrą informacją jest przychylne stanowisko przedstawicieli PKP wobec tej propozycji. Teraz czekamy na konkrety. Urząd m.st. Warszawy planuje podpisać jak najszybciej list intencyjny. Wstępna koncepcja jest i ma być przekazana do ZDM. Inwestycję powinna zrealizować spółka PKP. Z kolei przedsiębiorcy wstępnie zadeklarowali gotowość do partycypacji w kosztach budowy drogi. Po stronie miasta byłoby zapewnienie włączenia drogi technicznej do ul. Połczyńskiej – wyjaśnia Mariusz Gruza.