PKP SA po raz kolejny rozstrzygają powtórzony przetarg na przebudowę stacji i budowę nowego dworca Olsztyn Główny. Po raz kolejny przetarg wygrywa Multiconsult Polska i znów wpłynęło odwołanie. Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, ma nadzieję, że sprawa zakończy się szybko. – Dzisiaj powinniśmy dążyć do tego, by w Olsztynie powstał nowy, funkcjonalny, a może i efektowny obiekt, na miarę ambicji naszego miasta – napisał Piotr Grzymowicz.
Przedmiotem ponowionego postępowania jest przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Zakres prac PKP PLK obejmuje przebudowę infrastruktury torowo-peronowej, a PKP SA – wyburzenie istniejącego dworca kolejowego oraz budowę nowego budynku dworca kolejowego wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego i niezbędną infrastrukturą. W ramach inwestycji ma powstać połączenie z Zatorzem. Wiadomo, że nowy budynek będzie
znacznie mniejszy od obecnego.
O zamówienie ubiegały się dwa podmioty – Multiconsult Polska i TPF – które zaoferowały zbliżoną cenę w przedziale 7,7-7,8 mln zł brutto. Ostatecznie w połowie stycznia PKP SA
wybrały firmę Multiconsult, która złożyła tańszą propozycję.
Od wyników przetargu odwołała się firma TPF. Jej zdaniem konkurent powinien zostać wykluczony – jak m.in. podnosił TPF, zwycięzca wprowadził zamawiającego w błąd, do tego nie dokonał tzw. samooczyszczenia (Multiconsult, będący w konsorcjum z Przedsiębiorstwem Organizacji Inwestycji Allplan, wygrał pierwszy przetarg, ale do podpisania umowy nie doszło z uwagi na oskarżenia o
ustawienie przetargu. Zarzuty dotyczyły jednak byłego konsorcjanta firmy Multiconsult). Krajowa Izba Odwoławcza przychyliła się tylko do części odwołania w części dotyczącej zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa szeregu dokumentów złożonych przez firmę Multiconuslut. Chodzi m.in. o wykaz doświadczenia osoby wskazanej na potrzeby weryfikacji kryterium oceny ofert, zobowiązań podmiotów trzecich (Sudop Praha i Metropolis), wykazy osób oraz wykazy usług wraz z dokumentami potwierdzającymi ich należyte wykonanie.
Na początku marca PKP SA ponownie wskazały firmę Multiconsult jako zwycięzcę postępowania. – 15 marca 2019 r. wykonawca TPF wniósł odwołanie na ponowy wybór najkorzystniejszej oferty – informuje Michał Stilger, rzecznik PKP SA.
Sprawa Olsztyna Głównego nie jest też zamknięta z innego względu. Lokalni aktywiści oraz stowarzyszenia architektoniczne, obawiając się o
efekt finalny związany z budową znacznie mniejszego dworca, walczą o uznanie obecnego modernistycznego budynku za zabytek. Już dwa razy wojewódzki konserwator zabytków odmawiał objęcia dworca ochroną, ale sprawa
ponownie trafiła do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Do sprawy niedawno odniósł się Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Jak podkreślił, miasto nie odpowiada za stan dworca. – Osobiście nie widzę naszego dworca zabytkiem, chociaż uważam, że kiedy go pół wieku temu budowano, był jednym z ciekawszych rozwiązań urbanistycznych tego typu. Cieszę się, że moje zdanie podziela Wojewódzki Konserwator Zabytków. Mam nadzieje, że podtrzyma je Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Sądzę bowiem, że to jedyna szansa, by Olsztyn doczekał się nowoczesnego obiektu dworcowego. Dzisiaj powinniśmy dążyć do tego, by w Olsztynie powstał nowy, funkcjonalny, a może i efektowny obiekt, na miarę ambicji naszego miasta napisał prezydent.
AKTUALIZACJA 22 marca
Ministerstwo uchyliło decyzję wojewódzkiego konserwatora zabytków i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia. Przyczyną są błędy formalne w prowadzonym postępowaniu.