PKP SA ogłosiły przetarg na dokumentację projektową dla siedmiu kolejnych dworców. Przebudowane mają zostać obiekty w Dąbrowie Górniczej, Włoszczowie, Czechowicach-Dziedzicach, Suwałkach, a także dworce Szczecin Dąbie i Bydgoszcz Zachód. Ponadto częściowo wyburzony i przebudowany do standardu innowacyjnego dworca systemowego ma zostać obiekt w Raciborzu.
Przedmiotem przetargu jest wykonanie dokumentacji przedprojektowej, projektowej oraz okołoprojektowej wraz z nadzorem autorskim dla przebudowy siedmiu dworców. Szacowana wartość całego zamówienia to 6,138 mln zł netto. Termin składania ofert mija 29 października. Jedynym kryterium wyboru – tradycyjnie dla inwestycji dworcowych – pozostaje cena. Na przygotowanie dokumentacji, wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, przeznaczono 36 tygodni.
Pierwsze zadanie obejmuje dworzec
Dąbrowa Górnicza. Szacowana wartość zlecenia to 873 tys. zł netto. Obiekt znajduje się w międzytorzu, przy czynnych liniach 1 i 162. Zabytkowy obiekt, datowany na 1888 r., jest nieczynny i znajduje się w złym stanie technicznym. Na parterze w części centralnej przewidziano poczekalnię, pomieszczenie na kasę, toalety oraz lokal komercyjny. Samorząd złożył deklarację długoterminowego najmu części powierzchni na cele biurowe. Przy dworcu przewidziano min. 30 stojaków rowerowych, wiatę rowerową, 20 miejsc postojowych, min. jedno miejsce do ładowania pojazdów elektrycznych.
Kolejna część dotyczy dworca
Włoszczowa. Szacowana wartość zlecenia to 475 tys. zł netto. Obiekt, leżący przy linii 61, datowany jest na 1910 r. W centralnej części holu przewidziano poczekalnię z kasą oraz toaletami i lokalem komercyjnym. Samorząd deklaruje zajęcie części pomieszczeń. W otoczeniu dworca przewidziano m.in. 10 zadaszonych miejsc rowerowych, miejsce do ładowania samochodu elektrycznego oraz miejsca postojowe wedle potrzeb.
Trzecie zadanie dotyczy dworca
Czechowice-Dziedzice. Szacowana wartość zamówienia to 1,78 mln zł netto. Obiekt zlokalizowany jest przy liniach 93 i 139. Obiekt, datowany na 1888 r., jest objęty ochroną konserwatorską. Budynek jest czynny, znajdują się w nim też lokale mieszkalne. W części centralnej przewidziano poczekalnię z kasami i toaletami oraz lokalem komercyjnym. W części wschodniej przewidziano pomieszczenia przychodni, a w części zachodniej – pomieszczenia Straży Ochrony Kolei. W części centralnej miałyby być ulokowane pomieszczenia do wynajęcia przez samorząd na cele muzealne. Ponadto założono wyłączenie z użytkowania części istniejących pięter, głownie w środkowej części budynku.
W otoczeniu dworca założono rozbiórkę budynku Posterunku Rewidentu Zakładu Nieruchomości, a także odtworzenie zabytkowej wiaty dworcowej. Zaplanowano ok. 5-10 stojaków rowerowych oraz co najmniej jedno stanowisko do ładowania pojazdów elektrycznych. Miejsca parkingowe według potrzeb.
Czwarte zadanie obejmuje dworzec
Racibórz. Wartość zamówienia to 702,7 tys. zł netto. Dworzec, wybudowany w 1979 r., leży przy liniach 151 i 177. Obecnie, jak informuje PKP SA, większość pomieszczeń w budynku dworca oraz w przybudówkach to pustostany. „Pomimo dobrego stanu technicznego, budynek potrzebuje gruntownej przebudowy, aby był w pełni funkcjonalny i estetyczny” – przekonuje zamawiający. Obiekt ma zostać częściowo wyburzony i przebudowany do formy parterowego innowacyjnego dworca systemowego. Przewidziano poczekalnię z kasami, toaletami i pomieszczeniami komercyjnymi. W budynku znajdą się też pomieszczenia techniczne Kolei Śląskich, Polregio i PKP SA. W otoczeniu dworca założono ok. 30 stojaków dla rowerów, min. 40 miejsc parkingowych, min. jedno miejsce do ładowania pojazdów elektrycznych.
Przerywaną brązową kreską zaznaczono obecny dworzec, a na czerwono - projektowany, mat. PKP SAPrzedmiotem piątej części jest dworzec
Szczecin Dąbie. Wartość zlecenia to 1,443 mln zł netto. Dworzec leży przy liniach 351, 401, 417 i 428 i został wybudowany w 1948 r. Obiekt ma zostać poddany kompleksowej przebudowie. Funkcja dworcowa w centralnej części zostanie zachowana. Oprócz poczekalni przewidziano toalety, kasy, pomieszczenia komercyjne oraz do wykorzystania przez samorząd. Przewidziano min. 10 stojaków rowerowych, jedno miejsce do ładowania pojazdów elektrycznych oraz miejsca parkingowe według potrzeb.
Szósta część dotyczy dworca
Suwałki. Wartość zlecenia to 624 tys. zł netto. Obiekt leży przy liniach 39, 40 i 51. Zabytkowy budynek datowany jest na 1870 r. Budynek ma zostać poddany kompleksowej przebudowie. W centralnej części w holu utrzymana zostanie część dworcowa, z toaletami, kasami i pomieszczeniami komercyjnymi. We wschodniej części znajdować się mają pomieszczenia SOK-u. Przewidziano ok. 5-10 stojaków rowerowych, miejsce do ładowania pojazdu elektrycznego oraz miejsca parkingowe według potrzeb.
Ostatnie zadanie obejmuje dworzec
Bydgoszcz Zachód. Wartość zlecenia to 240 tys. zł netto. Obiekt znajduje się przy linii 18 i został wybudowany w 1954 r. Budynek ma być przebudowany, z przekształceniem jego części w poczekalnię zewnętrzną, w której zlokalizowane będą też stojaki rowerowe. Podróżni będą mogli korzystać z toalet i ocieplanej poczekalni w pozostałej części budynku. Założono rozbiórkę istniejącego budynku sąsiadującego z dworcem, znajdującego się po wschodniej stronie działki. W pobliżu budynku zostanie ulokowane miejsce do ładowania pojazdów elektrycznych.