W lipcu miną dwa lata od wyłączenia z eksploatacji schodów ruchomych łączących hol katowickiego dworca kolejowego z podziemnymi stanowiskami autobusowymi. Jest szansa, że trzeciej rocznicy nie będzie – zarządca obiektu, PKP SA, zdołał wyłonić wykonawcę, który wymieni urządzenia na nowe. W tym roku mają też zostać naprawione ruchome chodniki, które nie działają od listopada 2018 r.
Nowy katowicki dworzec dostarcza argumentów tym, którzy przekonują, że burzenie starych obiektów niekoniecznie musi być skuteczną receptą na wieloletnie zaniedbania – zwłaszcza, jeżeli nie towarzyszą temu zmiany w podejściu do utrzymania tych obiektów. Od lipca 2017 r. nie działają schody ruchome, łączące hol główny dworca z podziemnymi stanowiskami autobusowymi. Natomiast w listopadzie 2018 r. wyłączono ruchome chodniki (pochylnie) łączące dwa poziomy w holu głównym.
Urządzeniom od początku towarzyszyła duża awaryjność. Jak wcześniej tłumaczyli przedstawiciele PKP SA, na dworcu – co w trudno uwierzyć – zainstalowano schody typu „lekkiego” firmy Otis, które nie były dostosowane do dużego, całodobowego natężenia ruchu. Teraz jest szansa, że urządzenia zostaną ponownie uruchomione.
Do wymiany schodów ruchomych dołoży się miasto Katowice. – Z racji tego, że osoby korzystające ze schodów to przede wszystkim mieszkańcy miasta, a nie tylko pasażerowie pociągów, PKP SA w porozumieniu z Urzędem Miasta Katowice podjęły decyzję o konieczności wymiany schodów oraz o wspólnym finansowaniu tej inwestycji. Po podpisaniu porozumienia została rozpoczęta procedura przetargowa na demontaż istniejących schodów oraz instalacji dwóch nowych ciągów. W lutym 2019 r. został wyłoniony wykonawca – informuje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z biura prasowego PKP SA.
Zastanawiające jest jednak, dlaczego wyłonienie wykonawcy musiało trwać tak długo. – Upływ czasu między wyłączeniem schodów z eksploatacji a rozpoczęciem procedury przetargowej zakończonej podpisaniem umowy na wykonanie nowych schodów ruchomych był spowodowany obowiązującymi w PKP SA procedurami w tym zakresie, m.in. koniecznością rozeznania na rynku w sprawie określenia kosztów wymiany schodów, wieloetapowym i długotrwałym procesem ustaleń z Urzędem Miasta i przeprowadzeniem procedury przetargowej w oparciu o Prawo zamówień publicznych – przekonuje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek.
W tej chwili PKP SA, pomimo pytań, nie informują kiedy podróżni wreszcie będą mogli skorzystać z wymienionych schodów ruchomych. Bardziej precyzyjne wiadomości dotyczą ruchomych pochylni. – Wykonanie robót związanych z przywróceniem chodników ruchomych do użytku zostało przewidziane na rok bieżący – wskazuje przedstawicielka PKP SA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.