PKP SA rozstrzygnęły ponowiony przetarg na wykonanie projektu budowy nowego dworca i przebudowy stacji Olsztyn Główny. Za najlepszą ofertę ponownie uznano tę, którą złożyła firma Multiconsult. Kolej za projekt zapłaci więcej, niż kwota oferowana przez Multiconsult przy pierwszym przetargu, rozstrzygniętym pół roku temu – wówczas umowa do skutku jednak nie doszła z uwagi na oskarżenia korupcyjne.
Przedmiotem postępowania jest przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Zakres prac PKP PLK obejmuje przebudowę infrastruktury torowo-peronowej, a PKP SA – wyburzenie istniejącego dworca kolejowego oraz budowę nowego budynku dworca kolejowego wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego i niezbędną infrastrukturą. W ramach inwestycji ma powstać połączenie z Zatorzem – albo za pomocą kładki, albo przedłużenia przejścia podziemnego. W przypadku wyboru tego pierwszego wariantu PKP PLK proponują likwidację istniejącego tunelu. Opracowania stanowiące przedmiot zamówienia mają stanowić dwa odrębne opracowania projektowe. Zadaniem projektanta będzie też sprawowanie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji prac. Więcej o zakresie pisaliśmy
przy pierwszym przetargu.
Na początku listopada minął termin składania ofert. O zamówienie ubiegały się dwa podmioty. Multiconsult Polska zaproponował 7,726 mln zł brutto, a TPF – 7,786 mln zł brutto. Obie mieściły się w budżecie zamawiającego. Wczoraj (15 stycznia) PKP SA rozstrzygnęły postępowanie, wybierając nieznacznie tańszą ofertę firmy Multiconsult.
Co ciekawe, Multiconsult Polska
wygrywa przetarg PKP SA na Olsztyn Główny po raz drugi. Poprzednim razem firma, w konsorcjum z Przedsiębiorstwem Organizacji Inwestycji Allplan, proponowała 5,285 mln zł brutto, czyli mniej niż w aktualnym postępowaniu (o różnicę w cenie
pytamy PKP SA). Wówczas do podpisania umowy nie doszło – Centralne Biuro Antykorupcyjne miało podejrzenia, że
przetarg był ustawiony. W związku ze sprawą został zatrzymany m.in. jeden z dyrektorów PKP SA. Wybrany teraz wykonawca podkreśla, że zarzuty oraz zatrzymania przez CBA nie dotyczą firmy Multiconsult Polska i jej pracowników, a wyłącznie byłego konsorcjanta spółki.
Kwestia zaniedbanego dworca budzi w Olsztynie sporo emocji. Aktywiści, niepewni dobrych efektów związanych z budową nowego dworca, podjęli działania na rzecz objęcia istniejącego modernistycznego budynku ochroną konserwatorską. Wojewódzki Konserwator Zabytków odrzucił wniosek, ale Ministerstwo Kultury
nakazało ponowną analizę dokumentów.
Jednocześnie miasto
jest rozgoryczone tym, że przygotowania do inwestycji ze strony PKP SA trwają tak długo, a rozmowy z kolejnymi zmieniającymi się zarządami spółki nie przyniosły jak dotąd większych efektów. Do tych zastrzeżeń odnosiły się ostatnio władze kolei. – Olsztyn nie ma szczęścia do dworców. Chciałem tutaj na ręce prezydenta i wszystkich mieszkańców Olsztyna złożyć przeprosiny. Poprawimy się –
deklarował w Olsztynie Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.