Partner serwisu
Przestrzeń

PKP S.A. z umową na nowy dworzec w Chełmie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP S.A.

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
PKP S.A. z umową na nowy dworzec w Chełmie
wiz. PKP S.A.
Modernistyczny, przestrzenny, nowoczesny i ekologiczny – taki będzie nowy dworzec w Chełmie. Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych.

Kilkanaście dni temu informowaliśmy o wyborze najlepszej oferty w przetargu na przebudowę dworca kolejowego Chełm. Teraz PKP S.A. pochwaliło się podpisaniem umowy na realizację prac.
Dworzec, który wybudowano w 1961 roku, przejdzie metamorfozę, a właściwe zostanie zbudowany od nowa. Po obecnym obiekcie zostanie tylko część piwnic, a budynek zyska nowoczesny i modernistyczny wygląd nawiązujący do charakteru miasta.

Nowa bryła dworca będzie geometryczna z dominantą w postaci wieży zegarowej o wysokości prawie 15 metrów. W miejscu wschodniego skrzydła powstanie przeszklona od góry wiata przylegająca do budynku. Zadaszy ona nową część placu dworcowego, na której przewidziano miejsca do odpoczynku dla pasażerów, a także ogródki letnie dla kawiarni czy restauracji. Elewacja obiektu będzie wykonana z cegły licowej w kolorze kredowym. Jest to nawiązanie do historii miasta, które rozwinęło się dzięki przemysłowi związanemu z wydobyciem i przetwórstwem kredy w latach 20. XX wieku. Cegły na elewacji będą ułożone w różne mniejsze i większe wzory geometryczne, co dodatkowe urozmaici wygląd budynku. Z kredową fasadą będą świetnie współgrać duże przeszklone witryny na poziomie parteru, doświetlające przestrzeń obsługi pasażerów wewnątrz dworca, a także pomieszczenia biurowe na jego pierwszej kondygnacji. Interesującym akcentem w nowej estetyce dworca będą pnącza (winobluszcz) umieszczone na wschodniej i zachodniej ścianie budynku. Stanowią one pożądany w nowoczesnej architekturze kontrast z kredową elewacją. Są one również symbolem dzisiejszych czasów, w których trwa walka ze zmianami klimatycznymi, a w budownictwie stosowane jest coraz więcej rozwiązań ograniczających negatywny wpływ budynków na środowisko.

Nowocześnie zaaranżowano przestrzeń obsługi pasażerów. Jej centrum stanowi 250-metrowy hol o wysokości dwóch kondygnacji, doświetlony olbrzymim świetlikiem dachowym oraz przeszklonymi witrynami. Posadzka holu będzie ułożona z płyt granitowych, a ściany wykończone betonem architektonicznym. Przy czym na jednej z nich zostanie wyeksponowany i podświetlony, odciśnięty w formie plan miasta w kształcie orła. Jest to nawiązanie do rozbudowy w 20-leciu międzywojennym miasta Chełm o Osiedle „Dyrekcja”. Układ urbanistyczny tej części miejscowości przypominał kształtem zarys orła. Miało to symbolizować odrodzenie państwa polskiego oraz jego rozwój gospodarczy. W holu podróżni znajdą ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego bezpośrednim otoczeniu – pomieszczenie kasy biletowej, a także lokale handlowo-usługowe, a po zachodniej stronie holu poczekalnię, toalety i niewielki pasaż handlowy. Na pierwszym piętrze będą mieściły się przestrzenie biurowe, w tym dla Straży Ochrony Kolei oraz spółek kolejowych, a w podziemiu – zaplecze techniczne budynku.

Nowe rozwiązania przestrzenno-architektoniczne to nie koniec zmian. Dworzec po przebudowie stanie się budynkiem nowoczesnym. Będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – poprzez likwidację barier architektonicznych, montaż ścieżek prowadzących w posadzce wewnątrz budynku i w bezpośrednim otoczeniu dworca, tablic z mapą dotykową obiektu oraz oznaczeń w alfabecie Braille’a, które ułatwią orientację oraz poruszanie się osobom niewidzącym i niedowidzącym. Dla komfortu termicznego podróżnych na dworcu zostaną zamontowane nowoczesny systemy wentylacji i klimatyzacji. Poza tym zaprojektowano nową informację głosową oraz systemy bezpieczeństwa, w tym monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Całością nowych instalacji i urządzeń będzie zarządzał system BMS (Building Management System). Zadba on również o optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Poza tym na dworcu zostaną zastosowane energooszczędne oświetlenie oraz pompy ciepła.

Przebudowa dworca obejmie również jego najbliższe otoczenie. Przed fasadą od strony miasta pojawi się kilka miejsc parkingowych, w tym postój kiss&ride, natomiast pod wiatą, po wschodniej stronie budynku, 15 stojaków rowerowych oraz strefa odpoczynku z meblami ulicznymi. Ponadto zostanie ułożona nowa nawierzchnia, a po zachodniej stronie dworca zaprojektowano zieloną przestrzeń z trawnikiem i nowymi drzewami (lipa, jarząb) oraz krzewami (forsycja, trzmielina, pięciornik).

Koszt przebudowy dworca w Chełmie to 25,99 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna PAS Projekt, a roboty budowlane będzie prowadzić firma Texom. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych i ubiega się o refinansowanie kosztów z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dokumentacja projektowa została dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP S.A. oddały do użytku dworzec w Trawnikach

Przestrzeń

PKP S.A. oddały do użytku dworzec w Trawnikach

Redakcja/inf. pras. 03 lipca 2024

Dworzec w Sulechowie po przebudowie

Przestrzeń

Dworzec w Sulechowie po przebudowie

Redakcja/inf. pras. 02 lipca 2024

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca Łuków

Przestrzeń

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca Łuków

Witold Urbanowicz 25 czerwca 2024

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Przestrzeń

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Witold Urbanowicz 17 czerwca 2024

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Przestrzeń

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2024

PKP SA przebudują dworzec w Chełmie. Jest przetarg

Przestrzeń

PKP SA przebudują dworzec w Chełmie. Jest przetarg

Witold Urbanowicz 12 lutego 2024

Zobacz również:

PKP S.A. oddały do użytku dworzec w Trawnikach

Przestrzeń

PKP S.A. oddały do użytku dworzec w Trawnikach

Redakcja/inf. pras. 03 lipca 2024

Dworzec w Sulechowie po przebudowie

Przestrzeń

Dworzec w Sulechowie po przebudowie

Redakcja/inf. pras. 02 lipca 2024

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca Łuków

Przestrzeń

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca Łuków

Witold Urbanowicz 25 czerwca 2024

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Przestrzeń

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Witold Urbanowicz 17 czerwca 2024

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Przestrzeń

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2024

PKP SA przebudują dworzec w Chełmie. Jest przetarg

Przestrzeń

PKP SA przebudują dworzec w Chełmie. Jest przetarg

Witold Urbanowicz 12 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5