PKP SA rozstrzygnęły po raz trzeci przetarg na budowę nowego budynku dworca Olsztyn Główny. Pomimo obiekcji Budimeksu zamawiający podtrzymał wybór Torpolu, który wcześniej wygrał przetarg na przebudowę układu torowo-peronowego.
Przetarg na budowę nowego obiektu, który zastąpi istniejącą modernistyczną bryłę, ogłoszono pod koniec 2020 r. Nowy obiekt o charakterystycznej formie żagla będzie składał się z trzech kondygnacji – dwóch nadziemnych i jednej podziemnej. Ta ostatnia będzie połączona z placem przydworcowym oraz z tunelem, prowadzącym na perony oraz na Zatorze. Więcej o koncepcji piszemy
tutaj.
Otwarcie ofert nastąpiło w maju.
Wystartowało sześć firm z ofertami od 65,4 mln zł do 89,8 mln zł brutto. Wpierw postępowanie wygrała firma F.B.I. Tasbud z Warszawy, która złożyła najtańszą propozycję. Wykonawca jednak nie przystąpił do podpisania umowy. W październiku PKP SA wskazały zatem nowego zwycięzcę – to firma Torpol z ofertą na kwotę 70,971 mln zł brutto.
Od tego wyboru odwołał się jednak Budimex, który podważył kwalifikacje Torpolu w zakresie budowy bądź przebudowy budynku użyteczności publicznej. Zdaniem odwołującego doświadczenie, jakie Torpol zdobył w konsorcjum budującym tunel do podziemnej stacji Łódź Fabryczna, jest niewystarczające. Dlatego też pod koniec października, zanim sprawą zajęła się KIO, PKP SA unieważniły rozstrzygnięcie, by dokonać ponownego badania złożonych dokumentów. Najwyraźniej jednak zamawiający nie dopatrzył się błędów, a ewentualne wyjaśnienia okazały się przekonywające, gdyż 10 listopada PKP SA ponownie wskazały Torpol jako zwycięzcę postępowania. Wybór musi się jeszcze uprawomocnić.
Torpol wygrał wcześniej przetarg PKP PLK na przebudowę układu torowo-peronowego stacji Olsztyn Główny. Zakończyła się już rutynowa kontrola uprzednia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Umowa ma zostać podpisana na dniach. W dalszym ciągu nie ma jednak pozwolenia na budowę – służby wojewody wezwały niedawno przedstawicieli inwestora, PKP PLK, do uzupełnienia wniosku.