fot. TravelMind, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgBudynki MKD
Właściciel nieczynnego dworca dawnej Mławskiej Kolei Dojazdowej planuje go sprzedać. Tłumaczy, że przejęciem obiektu nie był zainteresowany lokalny samorząd. Od lat 80. zeszłego stulecia budynek nie służył obsłudze podróżnych.
W ostatnich latach dawny dworzec kolejowy w Makowie Mazowieckim leżącym w północnej części województwa mazowieckiego służył celom mieszkalnym. Dawna infrastruktura torowa tamtejszej stacji pozostawała zaś nieużytkowana. Po rezygnacji przez PKP z dalszego utrzymywania pozostających w strukturach przedsiębiorstwa kolei wąskotorowych nieregularny ruch na odcinku do Makowa utrzymywano tylko do roku 2003.
Dworcem nie zarządza już gmina Krasne
Gmach dworcowy przestał jednak służyć jego dotychczasowym mieszkańcom, bo umowa użyczenia pomiędzy gminą Krasne a PKP SA, która regulowała tę kwestię, została rozwiązana. – Aktualnie obiekt jest przekwalifikowywany na niemieszkalny i przeznaczony do zbycia komercyjnego – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych. Spółka podzieliła już formalnie działkę, na której znajduje się dworzec, by móc sprzedać go wraz z mniejszą powierzchnią gruntu.
Stan techniczny gmachu najprawdopodobniej skłoniłby ewentualnego nabywcę do podjęcia remontu. – Zgodnie z protokołem z okresowej kontroli rocznej budynek dawnego dworca posiada ograniczoną przydatność do użytkowania – stwierdza bowiem nasz rozmówca. Swoją pierwotną rolę obiekt przestał pełnić już w latach 80. XX w., gdy na Mławskiej Kolei Dojazdowej zlikwidowany został regularny ruch pasażerski.
Miasto nie zdecydowało się na przejęcie nieruchomości
Dawny dworzec nie trafi natomiast z pewnością w ręce miejscowego samorządu. – Kilka lat temu prowadziliśmy rozmowy z miastem na temat nabycia budynku. Samorząd ostatecznie się jednak na to nie zdecydował – twierdzi przedstawiciel PKP SA. Miało to stanowić podstawę do przeznaczenia nieruchomości do komercyjnej sprzedaży.
Polskie Koleje Państwowe nie zamierzają natomiast sprzedawać szyn pozostałych po Mławskiej KD. – Majątek po tej wąskotorówce wraz z układem przestrzennym jest wpisany do rejestru zabytków – zauważa Michał Stilger. Szanse na przywrócenie przewozów kolejowych do 9-tysięcznego Makowa wydają się przy tym nikłe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.