Podróżni nadal korzystają z częstochowskiego dworca autobusowego, choć tamtejszy PKS sprzedał niedawno nieruchomość Polskim Kolejom Państwowym. Zawarł z nimi jednak również umowę najmu obiektu. Czy pomoże to w trwałej stabilizacji sytuacji państwowego przedsiębiorstwa?
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o
zakończeniu finalizowanej przez długie miesiące transakcji sprzedaży dworca autobusowego należącego do spółki PKS Częstochowa. Ów przewoźnik, jedna z ostatnich w skali kraju firm tego typu pozostających w rękach państwa, znajduje się obecnie w stanie likwidacji. Mimo to kontynuuje działalność przewozową, a Ministerstwo Aktywów Państwowych zapewnia, że dąży do utrzymania firmy na rynku i przywrócenia jej rentowności.
Dworzec funkcjonuje w zasadzie w niezmieniony sposób Pasażerowie korzystający z usług znajdującego się wciąż w trudnej sytuacji finansowej PKS-u nie odczuli na razie żadnych konsekwencji zmiany właściciela częstochowskiego dworca. Autobusy tej firmy, a także innych spółek przewozowych współpracujących wcześniej z PKS-em, nadal korzystają z obiektu. Bez przerwy działają tam też podstawowe elementy infrastruktury pasażerskiej.
– Obecnie dworzec funkcjonuje w niezmienionej formie i formule – potwierdza Bartłomiej Sarna z Wydziału Komunikacji Polskich Kolei Państwowych, które są nowym właścicielem obiektu. Kolej nie zarządza jednak budynkiem i placem dworcowym w sposób bezpośredni. Spółka podpisała bowiem z PKS Częstochowa umowę, na mocy której ten ostatn wynajął dworzec, który dopiero co sprzedał.
Nie wiadomo, jak długo PKS będzie korzystał z częstochowskiego dworcaJak długo w obecnym miejscu będzie funkcjonował dworzec autobusowy, czy obiekt zostanie wyremontowany i czy istnieją plany zmiany jego przeznaczenia? Póki co trudno odpowiedzieć na te pytania. – Długofalowe plany w zakresie tej nieruchomości oraz funkcjonowania dworca autobusowego są obecnie przedmiotem ustaleń – poinformował nas bowiem przedstawiciel Polskich Kolei Państwowych.
Czy sprzedaż dworca i jego wynajem mogą przyczynić się do odzyskania płynności finansowej częstochowskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej? Z jednej strony oczywiście zadłużona spółka otrzymała środki, które mogą pomóc jej w spłacie zobowiązań. Z drugiej jednak miesięczne koszty operacyjne przewoźnika wzrosły.