Wydaje się, że częstochowski PKS wyszedł z głębokiego kryzysu i pozostanie aktywny na rynku przewozów pasażerskich. Spółka nie jest już w stanie likwidacji, a jej władze rozszerzają ofertę przewozową. Wciąż nie są obsługiwane niektóre linie funkcjonujące do momentu wybuchu pandemii, ale pojawiają się nowe kursy, w tym realizowane na zlecenie lokalnego samorządu.
Sytuacja wielu
przedsiębiorstw wywodzących się z PRL-owskiej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej jest bardzo niepewna. Kondycja rynku przewozów pasażerskich poza tzw. miejskimi obszarami funkcjonalnymi była trudna już przed pandemią koronawirusa. Załamanie się popytu w 2020 r. znacząco pogorszyło kondycję finansową spółek. Dotyczy to także należącego wciąż do skarbu państwa PKS Częstochowa, w przypadku którego jeszcze przed pojawieniem się koronawirusa rozpoczął się proces likwidacji.
Zgodnie z planem PKS nie jest już w likwidacji Ministerstwi Aktywów Państwowych, które na krótko przejęło wykonywanie w imieniu państwa praw właścicielskich nad nieusamorządowionymi i niesprywatyzowanymi PKS-ami, informowało o wstępnym planie utrzymania częstochowskiego przewoźnika na rynku. Dokonana już sprzedaż dworca innemu państwowemu podmiotowi – Polskim Kolejom Państwowym – miała poprawić sytuację ekonomiczną i pomóc w wyjściu na prostą. Resort nie jest już jednak powiązany z przedsiębiorstwem.
W nowym układzie zarządzania spółkami, w których udziały lub akcje ma skarb państwa, nadzór właścicielski w jego imieniu sprawuje w przypadku PKS-ów Agencja Restrukturyzacji Przemysłu. Ta nie odpowiedziała na nasze pytania dotyczące dalszych losów przewoźnika, tym niemniej zrealizowała plan swojego poprzednika: z danych spółki zniknął dopisek „w likwidacji”, a przedsiębiorstwem przestał zarządzać likwidator. Wiosną władze spółki zapewniały lokalną prasę, że PKS odbił się od dna i ma przed sobą przyszłość.
Pojawiają się nowe kursy, w tym zlecone przez samorząd Przynajmniej do tej pory scenariusz rozwoju wychodzącego z poważnego kryzysu przewoźnika udaje się realizować. Wraz z początkiem września przedsiębiorstwo otworzyło dwie nowe linie: z Częstochowy do Kruszyny i z Częstochowy do Kamienicy Polskiej. Choć w rozkładzie wciąż nie ma wielu kursów, które były wykonywane przed pandemią, np. obsługujących rejon Działoszyna, rozwój oferty wydaje się dobrym sygnałem.
Od początku września częstochowski PKS obsługuje także linie komunikacji gminnej gminy Koziegłowy. Przejazdy kursami zleconymi przez tamtejszego burmistrza są bezpłatne. Autobusy kursują sześć razy dziennie w relacji Częstochowa – Koziegłowy – Mzyki. Odjazdy realizowane są wyłącznie w dni nauki szkolnej.