Od trzech lat nie funkcjonuje już dzierżoniowski PKS. Co ciekawe, nie był to pierwszy koniec działalności lokalnego przewoźnika. Jego definitywne zniknięcie z rynku transportowego nie wywołało zdaniem lokalnego samorządu istotnych utrudnień.
Ostatnie lata były dla przedsiębiorstw wywodzących się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej bardzo trudne, a wiele z nich zniknęło z rynku. Symboliczny może być tu przykład PKS-u z Dzierżoniowa, który zniknął z rynku dwa razy. Spółka akcyjna PKS Dzierżoniów była już bowiem zarządzana przez syndyka masy upadłościowej, który jednak sprzedał ją lokalnej firmie kamieniarskiej.
Na problemy branży nałożyła się pandemia
W 2017 r. PKS niespodziewanie znalazł nowego właściciela. Ten już kilka miesięcy po zakupie zamknął jednak spółkę. Co zaskakujące, nie zdecydował się na całkowitą rezygnację z realizacji regularnej komunikacji autobusowej. Firma Glob Granit pozyskała więc ponownie autobusy i rozpoczęła realizację kursów.
Przedsiębiorstwo utworzyło linię Dzierżoniów – Bielawa – Wrocław i zdecydowało się na wykorzystanie posiadanej marki PKS Dzierżoniów. Ta zaledwie dwa lata później zniknęła jednak ostatecznie z rynku, bo nowy PKS nie przetrwał trudnego okresu pandemii. Dodajmy, że skala działalności była marginalna względem historycznej. Spółka miała bowiem m.in. placówkę terenową w Ząbkowicach Śląskich, zajmowała się też obsługą komunikacji miejskiej w Bielawie.
Po pandemii sytuacja wróciła do normy, ale już bez PKS
– Po likwidacji PKS sytuacja mieszkańców nie pogorszyła się, bo komunikację przejęli inni przewoźnicy – komentuje Witold Runowicz, zastępca dyrektora Wydziału Komunikacji i Transportu w Starostwie Powiatowym w Dzierżoniowie. Dodaje on, że linie te funkcjonują do dzisiaj. Zapewnia też, że liczba kursów po okresie pandemii wróciła do poziomu sprzed jej wybuchu.
Powiat jest przy tym współorganizatorem linii funkcjonujących na jego obszarze jako komunikacja miejska, których operatorem jest powiatowo-gminny związek Sowiogórskie Autobusy. – Pozyskiwanie funduszy na przewozy jest w trakcie – dodaje nasz rozmówca, pytany o dotację z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Kursy realizowane są we wszystkie dni tygodnia, co wyróżnia ofertę na tle sporej części innych samorządów lokalnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.