Większość linii lokalnych jest nierentowna i bez wsparcia samorządów lokalnych połączenia nie przetrwają – stwierdza prezes łęczyckiego PKS. Tymczasem obecnie współpraca z gminami ogranicza się do kontraktowania przewozów szkolnych. Przedsiębiorstwo jako całość osiąga przy tym rentowność, dzięki czemu jego najbliższa przyszłość nie jest zagrożona.
Wciąż trwa proces stopniowego kurczenia się siatki połączeń autobusowego transportu regionalnego. W ostatnich tygodniach opisywaliśmy na naszych łamach
duże cięcia w rozkładzie jazdy PKS Rzeszów oraz
kolejne ograniczenia w funkcjonowaniu oddziałów Arrivy w Sokołowie Podlaskim i Węgorzewie. Do
zakończenia działalności PKS Mrągowo przygotowuje się natomiast Mobilis, który zdecydował się na ten ruch po zaprzestaniu obsługi mrągowskiej komunikacji miejskiej.
Bez wsparcia samorządów kursy po prostu zniknąDuże problemy mają też przewoźnicy z regionu łódzkiego: PKS Łódź zlikwidował niedawno
kursy do Tuszyna i zawiesi w marcu funkcjonowanie
linii do Lutomierska i Szydłowa, a
PKS Piotrków Trybunalski (z grupy Mobilis) oraz
PKS Kutno (z grupy PKS Grodzisk Mazowiecki) zakończyły działalność przewozową. Ograniczenia w swoim rozkładzie jazdy wprowadził również PKS Łęczyca. – Obecnie linie lokalne w większości są nierentowne – przyznaje Krzysztof Mordzak, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej Łęczyca.
Zaznacza, że obecnie nie ma potrzeby likwidacji wszystkich obsługiwanych przez lokalną spółkę połączeń. – Jeżeli nie dojdzie do współfinansowania kursów przez samorządy lokalne, to po prostu one znikną – dodaje jednak nasz rozmówca. Zaznacza, że w grę wchodziłoby rezygnację z tras, z których korzysta młodzież dojeżdżająca do szkół średnich czy popularnych wśród osób starszych. średnich osób starszych.
Gminy kontraktują tylko przewozy szkolne – Współpraca z samorządami lokalnymi obejmuje obecnie [jedynie] dowóz dzieci do szkół w gminach powiatu łęczyckiego oraz sąsiednich – z powiatów kutnowskiego, zgierskiego i poddębickiego – stwierdza przy tym prezes PKS Łęczyca. Mówi też, że całe przedsiębiorstwo osiąga w tej chwili rentowność. Jego przyszłość w kontekście problemu niebilansowania się kursów lokalnych wydaje się jednak niepewna.
PKS Łęczyca sp. z o.o. powstał w 2004 r. w wyniku prywatyzacji dawnego przedsiębiorstwa państwowego. Według informacji zamieszczonych na swojej stronie internetowej obecnie zatrudnia 90 osób i eksploatuje 52 autobusy. Głównym węzłem komunikacyjnym spółki jest dworzec autobusowy w Łęczycy. Realizowane są stamtąd kursy do Gawronów, Grabowa, Grodziska, Kadzidłowa, Krośniewic, Leszna (w woj. łódzkim), Leśmierza, Łodzi, Łubna, Ogrodzonej, Ozorkowa, Piątku, Sobótki, Stępniewa, Świnic Warckich, Witowa i Zbyłczyc.