Władze województwa małopolskiego, które zarządzały spółką PKS Nowy Sącz przed jej upadłością, wskazują na brak związku pomiędzy regionem a przewoźnikiem. Samorząd zachowuje natomiast kontrolę nad nowosądeckim dworcem autobusowym. Sytuacja komunikacyjna regionu jest względnie stabilna, choć w okresie pandemii liczba realizowanych kursów się zmniejszyła.
Przełom wieków wydawał się okresem nowego otwarcia dla borykającej się z dużymi problemami po transformacji ustrojowej branży autobusowej komunikacji regionalnej. Państwo intensywnie wyzbywało się wówczas spółek wywodzących się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej, przekazując je w ręce samorządów lub sprzedając na warunkach rynkowych. Osadzone niejako na marginesie systemu kapitalistycznego spółki wymagały jednak wcześniejszej komercjalizacji. Jedną z nich było Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Nowym Sączu.
Zaledwie pięć lat od usamorządowienia do upadku
W 2005 r. przewoźnik został skomercjalizowany, a przedsiębiorstwo przekształcono w spółkę akcyjną. Było ono wówczas jedną z ważniejszych firm na małopolskim rynku przewozowym i pełniło główną rolę w obsłudze Sądecczyzny wraz z uzdrowiskową Krynicą i sąsiednią Muszyną. W 2007 r. ówczesne Ministerstwo Skarbu Państwa przekazało 85 proc. akcji nowosądeckiego PKS-u Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Małopolskiego.
To jednak nieoczekiwanie przyniosło nie poprawę, a radykalne pogorszenie sytuacji spółki, co doprowadziło do złożenia w zaledwie pięć lat później wniosku o ogłoszenie upadłości. W tym kontekście bardzo zaskakująca wydaje się odpowiedź samorządu regionalnego na nasze pytania dotyczące procesu upadłościowego. – Spółka PKS Nowy Sącz SA w likwidacji w upadłości jest całkowicie niezależna od Małopolskich Dworców Autobusowych i w chwili obecnej nie ma z MDA nic wspólnego. Nigdy nie była w żaden sposób powiązana z MDA – powiedział nam Dawid Gleń, p.o. rzecznika prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Samorząd poprzez spółkę MDA wciąż zarządza dworcem
Powołał się on przy tym na dane pozyskane z MDA, wojewódzkiej spółki zarządzającej dworcami autobusowymi, w tym w Nowym Sączu. Sugeruje on również, że jedynym akcjonariuszem przewoźnika był skarb państwa. Tymczasem PKS rzeczywiście nie był w żaden bezpośredni sposób powiązany z MDA, ale z UMWM już tak. Jak czytamy na wciąż dostępnej w internecie archiwalnej stronie PKS Nowy Sącz, jej upadłość została ostatecznie ogłoszona w 2015 r.
Sytuacja komunikacyjna Sądecczyzny na tle innych regionów kraju wydaje się – mimo upadku PKS-u – względnie stabilna. Mniejsi przewoźnicy nie wypełnili jednak w całości luki po dużym przedsiębiorstwie, a w okresie pandemii liczba wykonywanych kursów wyraźnie się zmniejszyła, zwłaszcza w odniesieniu do mniejszych miejscowości. Dworzec autobusowy w Nowym Sączu nadal zarządzany jest przez MDA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.