Partnerzy serwisu:
Komunikacja

PKS Przemyśl: Tylko restrukturyzacja może uratować firmę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
21-09-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
PKS Przemyśl: Tylko restrukturyzacja może uratować firmę
fot. Aktron, lic. CC BY 3.0Autobus PKS Przemyśl
Czy z listy istniejących wciąż PKS-ów zniknie PKS Przemyśl? Prezes spółki przyznaje, że jest ona obecnie w trudnej sytuacji finansowej: pensje wypłacane są z opóźnieniem, znaczące jest także zadłużenie wobec dostawcy paliw. Ratunkiem dla firmy ma być racjonalizacja siatki połączeń, zmiana struktury zatrudnienia i ściślejsza współpraca z samorządami.

W ostatnim okresie informujemy o licznych problemach przedsiębiorstw PKS, które wielokrotnie kończą się upadłością czy likwidacją przewoźników lub niemal całkowitym wycofaniem się z rynku regularnych przewozów pasażerskich (ostatnio przewozy komercyjne zlikwidował PKS Płock). Duże problemy ma także PKS Przemyśl, który póki co wciąż uruchamia linie o charakterze regionalnym. Władze zadłużonej spółki przyznają jednak, że konieczne będą m.in. ograniczenia w rozkładzie jazdy, bo jeśli te nie zostaną wprowadzone – firma całkowicie zniknie z rynku.

Opóźnienie w wypłatach – także dla prezesa

– Nasza sytuacja finansowa jest trudna – powiedział nam Dariusz Bukojemski, prezes zarządu PKS Przemyśl. – Pracownicy dostają pensje z opóźnieniem. Nasze zadłużenie to zaległość wobec pracowników i dostawcy paliw – opisuje. Dodaje przy tym, że sam otrzymuje swoje wynagrodzenie po czasie, a sytuację udało się unormować na tyle, że w stosunku do czerwca 2016 r. zaległości wobec dostawcy paliw spadły o 34,5 proc. Warto zaznaczyć, że obecnie firma aktywnie poszukuje kierowców.

Trudno jednak wyobrazić sobie całkowite wyjście z kryzysu, bo podstawową działalnością firmy są przewozy pasażerskie, a – jak twierdzi prezes PKS – potoki podróżnych w porównaniu z latami ubiegłymi znacząco spadły. Wśród przyczyn tego stanu rzeczy wymienia on rosnącą konkurencję przewoźników busowych. Zaznacza przy tym, że problemy mają charakter systemowy.

W latach 90. zlekceważono doświadczenia zagraniczne

– Od początku lat 90. nie było wspólnej koncepcji, co zrobić z przedsiębiorstwami komunikacji samochodowej, i przekształcono je, lekceważąc doświadczenie z funkcjonowania przewozów pasażerskich w krajach rozwiniętych – ocenił nasz rozmówca. – W konsekwencji cała branża została rozproszona, a sprawdzają się w niej podmioty duże – dodał.

Dariusz Bukojemski zaznacza, że cały czas wprowadzane są zmiany w rozkładzie jazdy przemyskiego PKS, które polegają na wykreślaniu z niego kursów nierentownych. – Tylko skuteczne działania restrukturyzacyjne zapewnią dalsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa – zauważa jednak prezes spółki. – Działania te sprowadzają się do zmniejszenia zatrudnienia poprzez upraszczanie struktury organizacyjnej, likwidacji lub ograniczenia nierentownych połączeń, zbywania zbędnych nieruchomości, zwiększenia współpracy z samorządami i maksymalnego wykorzystania posiadanego potencjału w celu zwiększenia dochodów – podsumował nasz rozmówca.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5