Poseł Krzysztof Piątkowski zapytał Ministerstwo infrastruktury o dane dotyczące likwidacji PKS-ów w przeciągu ostatnich dwóch lat. Parlamentarzysta zadał także pytania o program PKS+ i o to, ile linii autobusowych otrzymało dofinansowanie w ramach programu. Resort odpowiedział, że dzięki FRPA w tym roku udało się już uruchomić 4070 linii autobusowych, a łączna kwota dofinansowania przekroczyła 435 milionów złotych.
Poseł Piątkowski
zwrócił się do resortu infrastruktury z kilkoma pytaniami dotyczącymi przewozów autobusowych w Polsce, a także w województwie łódzkim. Parlamentarzysta dopytuje o skalę likwidacji PKS-ów, a także stopień ich dofinansowania. Osobną pulę pytań stanowią zapytania o Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, potocznie nazywany PKS+. Poseł dopytuje w nich o ilość dofinansowania jakich udzieliło ministerstwo w tym, a także poprzednim roku. W interpelacji pojawią się także pytania o skalę likwidacji autobusowych połączeń dalekobieżnych od 2019 roku.
PKS-y w Polsce. Część w likwidacji, niektóre nadal wożą pasażerówW odpowiedzi na pytanie o skalę likwidacji PKS-ów od 2019 roku Resort wymienił spółki PKS, jakie znajdują się pod zarządem PKP SA, a także Agencji Rozwoju Przemysłu. Wg. Ministerstwa, żaden spośród PKS-ów w zarządzie PKP nie został zlikwidowany od 2019 roku, a w sprawie PKS Częstochowa taka decyzja została uchylona. Spośród spółek zarządzanych przez ARP tylko PKS w Ostrowie Wielkopolskim został zlikwidowany pod zarządem ARP. Łącznie w zarządzie skarbu państwa znajduje się 16 różnych PKS-ów, a także Polbus. Jednym z 16 PKS jest także ten z Ostrowa Wielkopolskiego, który aktualnie znajduje się już w fazie likwidacji i nie prowadzi działalności przewozowej.
Z odpowiedzi wynika także, że spośród 16 PKS-ów z terenu całego kraju w stanie trwającej lub zakończonej upadłości są PKS-y z Nowego Targu, Buska Zdroju, Gniezna, Kielc, Puław i Zgorzelca. PKS Mrągowo i PKS Katowice są czynne, ale nie prowadzą działalności przewozowej. Wg. resortu bez przeszkód działają PKS Dębica, czy PKS Przemyśl.
Coroczny wzrost zainteresowania programem– W 2019 roku przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej, które zostały częściowo sfinansowane ze środków Funduszu były realizowane na 1 228 liniach komunikacyjnych, z czego na 80 liniach w województwie łódzkim. W 2020 roku przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej, które zostały częściowo sfinansowane ze środków Funduszu były realizowane na 2 834 liniach komunikacyjnych, z czego na 172 liniach w województwie łódzkim. W ramach przeprowadzonych do tej pory naborów wniosków o objęcie w 2021 roku dopłatą z Funduszu, dopłatą objęto 4 070 linii komunikacyjnych, z czego w województwie łódzkim do tej pory objęto dopłatą 204 linie komunikacyjne – odpowiada Rafał Weber, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury pytany o ilość linii, które otrzymały dopłatę w ramach PKS+ w całej Polsce, a także województwie łódzkim.
Weber dodaje też, że w 2020 roku, spośród 800 milionów złotych, jakie były do wykorzystania w ramach programu, wojewodowie dofinansowali wnioski o wartości ponad 139 milionów złotych. Natomiast tegoroczna kwota, o jaką wnioskują skłądający wnioski opiewa jak na razie na 435,648 mln złotych.
Rejestr zlikwidowanych linii? Resort Infrastruktury go nie prowadziPoseł pytał także resort o rejestr linii komunikacyjnych, które zostały zlikwidowane od 2019 roku. Ministerstwo w odpowiedzi wskazało, że nie prowadzi takiego rejestru i nie dysponuje takimi danymi. Ponadto w odpowiedzi znalazło się także stwierdzenie, iż takie dane mogą znajdować się bezpośrednio u organizatorów publicznej komunikacji zbiorowej. Weber wskazuje, że wg. prawa, w przewozach autobusowych organizatorami mogą być samorządy różnych szczebli, a nie Ministerstwo Infrastruktury.
Samorządowcy mogą organizować komunikację autobusową– Obecnie obowiązujące przepisy prawne nie stoją na przeszkodzie aby samorządy województw uruchamiały spółki autobusowej komunikacji publicznej, podobnie jak to ma miejsce w przypadku przewozów kolejowych. Jednakże decyzje w tym zakresie pozostają w gestii zainteresowanych samorządów. Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej stanowi realne narzędzie wsparcia samorządów w organizowaniu przewozów, w tym posiadających własne spółki komunikacji autobusowej, przyczyniające się do likwidacji białych plan transportowych i przywracania połączeń autobusowych w Polsce. Biorąc pod uwagę powyższe można przypuszczać, że uruchomienie spółek autobusowej komunikacji publicznej przez samorządy województw przyczyniłoby się do zwiększenia dostępności transportu publicznego dla pasażerów – odpowiada Weber, pytany o ocenę pomysłu, by to marszałkowie województw tworzyli wojewódzkie spółki autobusowe.
Zasady PKS+ nie stanowią barier dla wnioskodawcówOstatnie pytanie zawarte w interpelacji dotyczy tego, dlaczego Resort dofinansowuje tylko nowe linie, albo takie, które nie funkcjonują od co najmniej 3 miesięcy, kosztem aktualnie uruchamianych linii. Weber odpowiada, że zdaniem Ministerstwa, zasady programu nie stanowią barier dla organizatorów transportu publicznego w korzystaniu z Funduszu. Dodaje też, że zdaniem MI zainteresowanie programem rośnie z roku na rok, co podkreślają dane przytoczone powyżej. Wg. zasad naboru, nowe linie to także takie, której trasa została wydłużona na potrzeby programu lub która zaczęła obsługiwać nowe przystanki.