fot. MaKa~commonswiki, lic. CC BY-SA 4.0Dworzec PKS w Zamościu
Jak potwierdził właściciel zamojskiego PKS, samorząd województwa lubelskiego, spółka PKS Zamość została postawiona w stan upadłości likwidacyjnej. Przewoźnik przestał już obsługiwać swoje linie. Jak twierdzą władze regionu, bankructwo wynika z braku efektów podejmowanych przez lata działań mających poprawić sytuację ekonomiczną zadłużonego przedsiębiorstwa.
Choć temat wykluczenia komunikacyjnego stał się po latach jego marginalizacji elementem debaty publicznej, a władze różnych szczebli deklarują podejmowanie działań zmierzających do poprawy sytuacji transportowej mieszkańców mniejszych miejscowości, wciąż postępuje proces likwidacji kolejnych przedsiębiorstw wywodzących się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej. W tym miesiącu działalność przewozową zakończył PKS Zamość. Spółka należała do samorządu województwa lubelskiego.
Strata rzędu kilkuset tys. zł rocznie
– Postanowieniem Sądu Rejonowego Lublin-Wschód z siedzibą w Świdniku 8 stycznia ogłoszono upadłość likwidacyjną Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Zamościu – tłumaczy Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego. Mówi on, że przedsiębiorstwo od wielu lat generowało straty rzędu kilkuset tysięcy zł rocznie. Ocenia przy tym, że podejmowane w ostatniej dekadzie działania zarządu spółki nie przyczyniły się w żadnym stopniu do poprawy sytuacji ekonomicznej przewoźnika.
Według relacji przedstawiciela właściciela przewoźnika w 2011 r. rozpoczął się proces wyprzedaży należących do spółki nieruchomości, w tym samym czasie został również podniesiony kapitał zakładowy przedsiębiorstwa. – Pomimo tego spółka nie była w stanie spłacać swoich wymagalnych zobowiązań – opisuje nasz rozmówca. Zadłużenie narastało, a nowy zarząd powołany w 2019 r. złożył w maju zeszłego roku wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej.
Prawie dziesięć lat bezskutecznych prób ratowania firmy
Oprócz obsługi połączeń lokalnych spółka do końca swojego istnienia prowadziła także komunikację dalekobieżną na trasie Zamość – Słupsk. Co ciekawe, przedsiębiorstwo przygotowywało się do zawieszenia tego kursu już we wrześniu zeszłego roku. W ostatniej chwili decyzję o likwidacji połączenia cofnięto. Nie utrzymało się ono jednak w rozkładzie jazdy długi. Ostatnim dniem obsługi linii regularnych przewoźnika był bowiem 10 stycznia.
Pierwszy raz ówczesny zarząd PKS Zamość zapowiadał złożenie wniosku o upadłość likwidacyjną już w 2011 r. Od tamtego czasu pomysłów na uratowanie przewoźnika było wiele. Niemal dokładnie rok temu spółka została postawiona w stan upadłości z możliwością zawarcia układu z wierzycielami. W odzyskaniu płynności finansowej pomóc miała sprzedaż kolejnej nieruchomości – tym razem dworca autobusowego. Próba ta skończyła się jednak niepowodzeniem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.