Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni prowadzi przetarg na zakup dwóch trolejbusów przegubowych z zasilaniem alternatywnym opartym na bateriach trakcyjnych. Dostawy miałyby zostać zrealizowane do końca przyszłego roku.
Zamawiający wymaga fabrycznie nowych pojazdów o długości 17,5-18,5 m i szerokości maks. 2,550 m. Trolejbusy mają być w pełni niskopodłogowe, z wejściem na wysokości 340 mm. Oczekiwane są cztery pary dwuskrzydłowych drzwi otwieranych do wewnątrz (choć PKT dopuszcza, by drugie drzwi były odskokowo-uchylne), poręcze w kolorze żółtym, okna uchylne, pasy do mocowania rowerów, klimatyzacja, ogrzewanie oparte na elektrycznych nagrzewnicach powietrza. system zliczania pasażerów, monitoring, kamery zewnętrzne, elektroniczne kasowniki, wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Wymagany jest silnik o mocy ciągłe od 220 kW do 260 kW (moc chwilowa osiągalna w stanie przeciążenia nie mniejsza niż 300 kW). Założono zasilanie trolejbusu z sieci trakcyjnej o napięciu znamionowym 600 V DC, przy czym pojazd pracować prawidłowo w zakresie napięć sieci trakcyjnej od 400 V do 850 V. Trolejbus nie powinien ulec uszkodzeniu nawet przy długotrwałym napięciu sieci trakcyjnej do 950 V. Zamawiający oczekuje baterii litowo-tytanowych, które powinny umożliwiać nieograniczoną eksploatację na wszystkich liniach obsługiwanych przez PKT Gdynia. Całkowitą pojemność znamionową określono na min. 83 kWh, a dostępną dla użytkownika – 66 kWh. Założono odzysk energii podczas hamowania oraz ładowanie z sieci trakcyjnej.
Termin składania ofert mija 3 listopada. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały co najmniej dwie dostawy trolejbusów niskopodłogowych, produkowanych seryjnie, wyposażonych w napęd prądu przemiennego, z alternatywnym zasilaniem bateriami trakcyjnymi na łączną kwotę nie mniejszą niż 5 mln zł brutto. O wyborze zdecydują cena (60%), terminy gwarancji (8%), kryteria techniczne (18%), bezpieczeństwo – homologacja w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz ochrony osób przebywających w kabinie (8%) oraz komfort – liczba siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi (6%). Pod uwagę brane będą wykonanie konstrukcji nośnej ze stali nierdzewnej, wykonanie poszycia zewnętrznego (z wyłączeniem ściany przedniej i tylnej) z aluminium, blachy nierdzewnej, tworzywa sztucznego zapewniającej co najmniej 15 lat eksploatacji bez napraw, podatność obsługowo-serwisowa polegająca na przykręceniu zewnętrznych bocznych dzielonych paneli pionowych, zaoferowanie dwuzaworowych amortyzatorów nadwozia oraz progresywnych miechów o zmiennej charakterystyce tłumienia.
Na realizację przeznaczono 13 miesięcy od dnia potwierdzenia przez zamawiającego pozyskania finansowania na zakup trolejbusów ze środków UE – jednak nie później niż do 15 grudnia 2023 r.
Ostatni przetarg obejmował pięć trolejbusów o długości 11,1-13,5 m. Postępowanie zostało unieważnione – zamawiający
wyjaśniał to rosnącymi cenami energii i koniecznością wprowadzenia oszczędności.