Przyjęty w ubiegłym tygodniu Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Inowrocław, przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR, kładzie bardzo silny nacisk na znaczącą poprawę standardu usług przewozowych w MPK Inowrocław.
Jak podkreślono w dokumencie, modelem idealnym jest podniesienie standardu usług tak, aby transport zbiorowy na terenie Inowrocławia stał się atrakcyjny do tego stopnia, żeby użytkowanie prywatnych samochodów następowało tylko w sytuacjach:
- Wyższej konieczności (np. w momencie, gdy korzystanie z transportu zbiorowego staje się niemożliwe z powodu dłuższego czasu przejazdu – a nie jest efektem wygody pasażera);
- Gdy podróżowanie transportem zbiorowym jest niemożliwe (m.in. na odcinkach, na których transport zbiorowy nie funkcjonuje, np. pomiędzy miejscem zamieszkania i najbliższym przystankiem autobusowym/zintegrowanym węzłem przesiadkowym – w sytuacji, w której jest to dystans przekraczający możliwości pokonania go pieszo).
Aby to osiągnąć, niezbędne są m.in. wytężone działania integrujące autobusy MPK zarówno z pociągami, jak i z autobusami pozamiejskimi. Działania te dotyczą zarówno synchronizacji rozkładów jazdy, jak i wspólnych rozwiązań taryfowych, a także inwestycji infrastrukturalnych, związanych z tworzeniem zintegrowanych węzłów przesiadkowych.
Konieczne uzyskanie skomunikowań
Dlatego też, w konkluzjach planu stwierdzono m.in., że zmiany w rozkładach MPK Inowrocław powinny prowadzić do uzyskania skomunikowań pomiędzy autobusami miejskimi i pociągami, zwłaszcza w „newralgicznych” porach dnia, w których autobusy kursują z niewielką częstotliwością. W miarę możliwości, zmiany w rozkładach pociągów powinny automatycznie generować także zmiany godzin kursowania autobusów MPK obsługujących stację w Inowrocławiu. W tym zakresie niezbędna jest współpraca ze strony przewoźników kolejowych polegająca na informowaniu władz Miasta Inowrocław o planowanych zmianach w kursowaniu pociągów z należytym wyprzedzeniem.
Celem zsynchronizowania rozkładów pociągów i autobusów, rekomendowane zostało wprowadzenie – w miarę możliwości – do rozkładów autobusów MPK odjeżdżających w godzinach „newralgicznych” spod dworca kolejowego adnotacji, iż poszczególne kursy, skomunikowane z pociągami, oczekują na ewentualne opóźnienia pociągów. Jednocześnie rekomendowano utworzenie w rejonie dworców PKP i PKS utworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych.
Trzy etapy integracji
Autorzy planu transportowego zaproponowali też trzyetapową integrację taryfową pomiędzy MPK i przewoźnikami regionalnymi. W I etapie, współpraca musi zostać podjęta w przypadku podróży odbywanych pomiędzy Inowrocławiem oraz Toruniem i Bydgoszczą. Rolą Miasta Inowrocław jako organizatora przewozów (i MPK Inowrocław jako operatora) będzie w związku z tym podjęcie współpracy z Samorządem Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz operatorami przewozów kolejowych i autobusowych o znaczeniu wojewódzkim. Podjęcie współpracy taryfowej może polegać na wprowadzeniu wspólnej taryfy w obrębie sieci MPK oraz w pojazdach wojewódzkich operatorów kolejowych i autobusowych w relacjach Inowrocław – Bydgoszcz i Inowrocław – Toruń. Rekomendowano wprowadzenie tego rodzaju „wspólnych biletów” zarówno okresowych, jak i:
- Jednorazowych (przejazd w 1 stronę na trasie Inowrocław-Toruń/Bydgoszcz lub w przeciwnym kierunku + możliwość podróżowania przez 30 minut pojazdami MPK);
- Jednorazowych „tam/powrót” (przejazd w 2 strony na trasie Inowrocław-Toruń/Bydgoszcz + możliwość podróżowania 2x30 minut pojazdami MPK: przed wyjazdem oraz po powrocie do Inowrocławia);
- Dobowych (przejazd w 2 strony na trasie Inowrocław-Toruń/Bydgoszcz + możliwość podróżowania przez 24 godziny pojazdami MPK.
W II etapie integracji taryfowej zasadnym będzie nawiązanie współpracy pomiędzy MPK Inowrocław oraz organizatorami transportu w stolicach województwa (ZDMiKP Bydgoszcz i MZK Toruń). Owocem tej współpracy powinno być utworzenie taryfy umożliwiającej podróżowanie z jednym biletem komunikacją miejską na terenie Inowrocławia i Torunia bądź Bydgoszczy oraz pociągiem lub autobusem pomiędzy tymi miastami.
III etapem integracji taryfowej powinno być podjęcie współpracy – analogicznej jak w przypadku relacji Inowrocław-Bydgoszcz/Toruń w I etapie – w zakresie wprowadzania wspólnych biletów w innych relacjach o charakterze ponadlokalnym: w przypadku przewozów kolejowych: na trasie Inowrocław-Gniezno (ew. Inowrocław-Poznań), a w przypadku przewozów autobusowych – przede wszystkim w relacjach pomiędzy Inowrocławiem i Żninem, Kruszwicą, Strzelnem oraz Radziejowem.
W tym tygodniu zaprezentujemy jeszcze jedną część analizy inowrocławskiego planu transportowego – pokażemy w niej „wewnętrzne” działania, które dokument narzuca na MPK, w zakresie m.in. rozwoju systemu informacji pasażerskiej czy też poprawy estetyki pojazdów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.