Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Plany dla warszawskiego metra w 2025 roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Plany dla warszawskiego metra w 2025 roku
fot. Metro Warszawskie
W 2023 roku władze Warszawy przedstawiły masterplan, który wyznacza kierunki rozwoju miasta na kolejne dekady, kładąc szczególny nacisk na transport publiczny. Zgodnie z założeniami, do 2050 roku sieć metra ma rozrosnąć się z dwóch do pięciu linii. O planach na rozbudowę w najbliższych latach, ze szczególnym naciskiem na bieżący rok, opowiada Katarzyna Strzegowska, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Masterplan władz Warszawy zakłada, że 17 z 18 warszawskich dzielnic uzyska dostęp do metra, a ponad połowa mieszkańców będzie mieszkać w odległości nie większej niż 1 km od stacji. Założenia mają zostać w całości wykonane do 2050 roku. Tymczasem odpowiedzmy sobie na pytanie, co będzie się w tej sprawie działo w roku 2025 i kilku następnych…

Rozbudowa M2 i prace nad M3 i M4

– W 2026 roku zakończy się budowa linii M2 na Bemowie – we wspomnianym masterplanie założono możliwość przedłużenia jej z jednej strony do Marymontu a z drugiej do Ursusa. Trwają prace przedprojektowe dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową. Przygotowana będzie koncepcja przebiegu linii M4. Powstanie także dokumentacja niezbędna do realizacji planowanej inwestycji. Opracowanie będzie gotowe w 2027 roku. Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem – mówi Katarzyna Strzegowska i dodaje: – Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.

Trwa także przygotowywanie I etapu realizacji linii M3. Dokumentacja ma być gotowa 2027 roku a materiały umożliwią ogłoszenie przetargu na jej budowę.

– Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest również na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane – mówi Katarzyna Strzegowska. – Pierwszy odcinek linii M3 będzie miał dokładnie 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy (jako węzeł przesiadkowy) oraz sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Linia M5 w założeniach ma łączyć Ursus z Gocławkiem.

Zmiany w komunikacji po otwarciu nowych stacji

Powstanie nowych linii komunikacyjnych, bardziej wydajnych, wymaga również oczywiście weryfikacji i ponownego rozważenia istnienia ich poprzedników…

– Założenia wstępne już są – były one częścią naszych planów dotyczących zmian w komunikacji naziemnej po „dojechaniu” metra do Bemowa i wymagają doprecyzowania w oparciu o analizy funkcjonowania dzisiejszego układu, z ostatnią stacją metra Bemowo – mówi Katarzyna Strzegowska i doprecyzowuje: – Skierujemy autobusy linii podmiejskich z powrotem do pętli Osiedle Górczewska, tam gdzie będzie pierwsza stacja metra na ich trasie; dziś dojeżdżają do stacji Bemowo. Istotne będzie skomunikowanie ze stacją Karolin nowych osiedli w północnej części Ursusa. Ta stacja stanie się dla tych osiedli najbliższą stacją metra. Dużo będzie jednak zależało od dostępnej wówczas infrastruktury, przede wszystkim układu drogowego w północnym Ursusie.

– Merytorycznie uzasadnione będą również korekty w południowej części Bemowa bo nowe stacje metra po zachodniej stronie ulicy Lazurowej będą w zasięgu osiedli z których dziś pasażerowie autobusami dojeżdżają do stacji Bemowo. Spodziewamy się spadku zainteresowania takimi dojazdami – dodaje Katarzyna Strzegowska.

Pięć linii do 2050 roku

Wygląda zatem na to, że rok 2025 będzie stał pod znakiem rozbudowy linii M2 i przygotowań formalnych do rozpoczęcia prac nad kolejnymi liniami - M3 i M4.

A jak dokładnie będzie to wyglądać w następnych latach? Przypominamy ogólny plan całościowy na rozwój sieci metra w Warszawie:

• budowa nowych stacji metra M1 Plac Konstytucji i Muranów (dodatkowe stacje na istniejących już odcinkach M1 pomiędzy Politechniką a Centrum oraz Ratuszem Arsenał a Dworcem Gdańskim),
• dokończenie trwającej budowy linii metra M2 na Bemowie i dalsza jej rozbudowa, która po przedłużeniu ma dotrzeć do Ursusa, na Żerań i Żoliborz,
• budowa M3 w Warszawie od istniejącej stacji metra Stadion Narodowy przez Grochów i Gocław, a dalej pod Wisłą na Mokotów do PKP Żwirki i Wigury,
• budowa M4 z północy na południe miasta – z Tarchomina przez Marymont, Żoliborz, Śródmieście, Ochotę, Służewiec do Wilanowa,
• budowa M5 ze wschodu na zachód – z Ursusa przez Dworzec Zachodni, Ochotę, Śródmieście, Saską Kępę na Gocławek.


Przypomnijmy, że na tę chwilę metro w Warszawie liczy sobie łącznie 42 kilometry długości. Masterplan zakłada natomiast rozbudowę do aż 112 kilometrów. Liczba stacji zwiększy się natomiast do 103.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Ciepło z metra ogrzeje miasto

Komunikacja

Warszawa: Ciepło z metra ogrzeje miasto

Metro Warszawskie 22 stycznia 2025

Jak postępuje budowa metra na Bemowie?

Komunikacja

Jak postępuje budowa metra na Bemowie?

Redakcja/inf. pras. 08 stycznia 2025

Warszawa. M2 pojedzie na krótszej trasie

Komunikacja

Warszawa. M2 pojedzie na krótszej trasie

UM Warszawa 02 stycznia 2025

Prace w metrze – skrócona linia M1

Komunikacja

Prace w metrze – skrócona linia M1

UM Warszawa 18 października 2024

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Prawo & Finanse

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Redakcja/inf. pras. 18 września 2024

Zobacz również:

Warszawa: Ciepło z metra ogrzeje miasto

Komunikacja

Warszawa: Ciepło z metra ogrzeje miasto

Metro Warszawskie 22 stycznia 2025

Jak postępuje budowa metra na Bemowie?

Komunikacja

Jak postępuje budowa metra na Bemowie?

Redakcja/inf. pras. 08 stycznia 2025

Warszawa. M2 pojedzie na krótszej trasie

Komunikacja

Warszawa. M2 pojedzie na krótszej trasie

UM Warszawa 02 stycznia 2025

Prace w metrze – skrócona linia M1

Komunikacja

Prace w metrze – skrócona linia M1

UM Warszawa 18 października 2024

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Prawo & Finanse

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Redakcja/inf. pras. 18 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5