W ramach nowej perspektywy unijnej Grudziądz chciałby zbudować dwie nowe linie tramwajowe oraz zmodernizować torowisko na Dworcowej i wybudować tam węzeł przesiadkowy. Samorząd planuje też nabycie 10 nowych, w pełni niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Sęk w tym, że jak na razie Polska nie ma dostępu do środków unijnych i nie wiadomo kiedy zostaną one uruchomione
Niespełna miesiąc temu w Grudziądzu gościł marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Całbecki. Marszałek przedstawił najważniejsze założenia dotyczące nowej puli unijnych funduszy dla regionu, a więc programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. Przy tej okazji włodarz Grudziądza, Maciej Glamowski, przedstawił też priorytety samorządu na rozpoczynającą się właśnie perspektywę finansową.
Inwestycje tramwajowe za 300 mln złotych
Prezydent wskazał, że jednym z głównych zadań do realizacji ma być dalszy rozwój infrastruktury tramwajowej w mieście, co będzie połączone z zakupem kolejnych nowych tramwajów. Dzięki kończącej się perspektywie unijnej miasto
zmodernizowało znaczną część sieci tramwajowej oraz zakupiło
pierwsze od wielu lat nowe wagony tramwajowe. Co czeka więc Grudziądz w kolejnych latach, patrząc tylko przez pryzmat tramwajów?
W prezentacji,
którą można znaleźć w tym miejscu zapisano, że realizacja jednego, dużego zadania tramwajowego ma pochłonąć około 300 mln złotych, a miasto chciałoby się ubiegać o dotację w wysokości 255 milionów złotych. Okres realizacji określono na lata 2023-2026.
Tramwaj na Rapackiego i do osiedla Mniszek
Te plany konkretyzuje w rozmowie z nami rzecznik prasowy prezydenta Grudziądza, Karol Piernicki.
– Chodzi o rozbudowę sieci tramwajowej do osiedla Mniszek, zakładając wydłużenie linii tramwajowej od pętli tramwajowej na osiedlu Rządz i zakończenie jej pętlą tramwajową przy ul. Szosa Toruńska. Jeżeli chodzi o rozbudowę linii tramwajowej w kierunku ul. Rapackiego to zakłada ona wybudowanie pętli tramwajowej za nowo wybudowanym osiedlem właśnie przy tej ulicy – mówi Piernicki, dodając do tego, że miasto jak na razie nie dysponuje dokumentacją projektową dla tych zadań, lecz prowadzi w tej chwili prace koncepcyjne w tym zakresie.
Co ciekawe, w przeszłości tramwaje dojeżdżały już do osiedla Mniszek, lecz trasa tramwajowa biegła wzdłuż obecnej Szosy Toruńskiej, a sposób jej wykonania (czyn społeczny) sprawiła, że dość szybko pojawiły się problemy w jej użytkowaniu, a tramwaje wykolejały się w trakcie jazdy. To wszystko sprawiło, że komunikacja tramwajowa do Mniszka funkcjonowała tylko przez rok.
Rapackiego połączona z przebudową Dworcowej
Rzecznik prezydenta Grudziądza przesłał nam także planowany przebieg nowej linii tramwajowej w kierunku Rapackiego, który publikujemy poniżej.
W ramach tego zadania modernizację ma przejść także torowisko na ulicy Dworcowej,
co będzie połączone z realizacją koncepcji węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym. Wkrótce przetarg na projekt
– Decyzja o wykonaniu właśnie tych zadań podjęta została z powodu dynamicznie rozwijającego się rynku mieszkaniowego oraz rynku pracy (zakłady pracy). Transport publiczny, a w szczególności niskoemisyjny, a takim jest właśnie tramwaj, jest ważnym elementem polityki komunikacyjnej miasta. Zlecenie dokumentacji projektowej na przebudowę sieci tramwajowej planowane jest w drugim kwartale tego roku, jeżeli chodzi o realizację to uzależniona jest ona w dużej mierze od pozyskania środków zewnętrznych, gdyż jest ona bardzo kosztochłonna. Obecnie miasto nie dysponuje dokładnymi kosztami przebudowy/budowy, jednakże trzeba liczyć tę inwestycję w setkach milionów złotych (łącznie z zakupem nowego taboru) – uzasadnia wybór realizacji obu wspomnianych tras tramwajowych przedstawiciel Grudziądza.
Karol Piernicki precyzuje też, że miasto chce ubiegać się o dofinansowanie unijne nie z programu regionalnego, lecz z następcy POIiŚ, a więc popularnego FEnIKS-a. W tym miejscu trzeba jednak przypomnieć, iż mimo zatwierdzenia programów unijnych, nadal nie ma pewności, czy środki zarezerwowane w ich ramach rzeczywiście zostaną uruchomione, czego powodem jest łamanie przez Polskę unijnego prawa.
10 niskopodłogowych tramwajów
Poza modernizacją i budową nowych torowisk, miasto chce też zakupić 10 nowych tramwajów, które będą w pełni niskopodłogowe. Byłaby to rewolucja, ponieważ obecnie tylko 4 wagony
(najnowsze Moderusy Beta) są w części niskopodłogowe. Reszta taboru tramwajowego MZK Grudziądz jest wyłącznie wysokopodłogowa.
– Miasto planuje zakup 10 tramwajów jednokierunkowych, całkowicie niskopodłogowych. Co do kwestii finansowania, to pożądanym będzie uzyskanie dofinansowania ze środków zewnętrznych, nie przewidujemy ponoszenia całości kosztów inwestycji ze środków własnych – kończy Karol Piernicki.