Gmina Ostrowiec Świętokrzyski w 2019 roku powołała nową spółkę do pełnienia funkcji operatora komunikacji miejskiej. Miejski Zakład Komunikacji rok później przejął obsługę wszystkich linii i od razu musiał sprostać wyzwaniom pandemii. Miasto podkreśla, że dzięki stabilnej i efektywnej gospodarki finansowej, udało się uzyskać dobre wyniki w budżecie.
Ostrowiec Świętokrzyski w 2019 roku powołał do życia spółkę Miejski Zakład Komunikacji, która od początku 2020 r. została operatorem transportu publicznego na terenie miasta. Zastąpiła ona dotychczasową spółkę – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Ostrowiec Świętokrzyski w pandemii
Wiele miast zmaga się ze zmniejszonymi dochodami do budżetu z powodu pandemii. Tymczasem Ostrowiec Świętokrzyski zdaje się nie potwierdzać tej tezy. Prezydent miasta, Jarosław Górczyński, określa nawet kondycję miasta jako dobrą, co umożliwia realizację wielu zadań i projektów ważnych dla mieszkańców.
– Podstawą skutecznego działania jest prowadzenie stabilnej i efektywnej gospodarki finansowej, której odzwierciedleniem jest budżet miasta – podkreśla prezydent. – Rok 2019 był dla nas kolejnym z rekordową wysokością zrealizowanych dochodów, a rok 2020, mimo pandemii COVID-19 i mniejszych wpływów do miejskiej skarbonki, również można zaliczyć do udanych. Pomimo ograniczeń zapewniliśmy właściwe warunki do sprawnego funkcjonowania wszystkich miejskich jednostek, a także pomocy społecznej, sportu i rekreacji, kultury, transportu miejskiego, a także szeroko rozumianej gospodarki komunalnej – mówi Górczyński. Włodarz miasta podkreśla, że rok 2021 rozpoczął się od spłaty zadłużenia. – Jako jeden z niewielu samorządów w Polsce rządzonych przez prezydenta nie jesteśmy uzależnieni od kredytów, pożyczek czy obligacji – podkreśla.
Jedna z najtańszych ofert biletowych w kraju
Komunikacja miejska w Ostrowcu Świętokrzyskim w ubiegłym roku musiała dostosować się do wymogów epidemiologicznych. Ograniczono sprzedaż biletów przez kierowców i wprowadzono elektroniczny system dystrybucji biletów. Wprowadzono także ograniczenia w przewozie osób w każdym autobusie oraz strefy zabezpieczające kierowców. Jak przekazuje miasto, ilość wozokilometrów wykonanych przez nową spółkę w 2020 roku była mniejsza o 15 tys. w stosunku do zaplanowanych. – Pozwoliło to zachować rekompensatę na planowanym poziomie w budżecie oraz w pełni zabezpieczyć potrzeby przewozowe mieszkańców. Inne działania spółki min. tzn. pozyskanie środków „z tarczy” zapewniło wynik dodatni firmy oraz płynność finansową w 2020 roku – przyznaje prezydent Górczyński. Podkreśla także, że nie ma w planach korekty oferty biletowej. – Bilet za 1,50 zł w granicach administracyjnych miasta będzie podtrzymany, by zapewnić wszystkim mieszkańcom dostęp do publicznego transportu miejskiego. Wpisuje się to w szerszy kontekst miejskiej polityki prowadzonej przez ostrowiecki samorząd. Dzięki temu Ostrowiec Świętokrzyski znany jest z tego, że posiada jedne z najniższych stawek za opłaty komunalne – mówi.
Rozwój komunikacji w trzech etapach
Inwestycje w rozwój komunikacji miejskiej są podzielone na trzy etapy. Pierwsze dwa są już realizowane, a dofinansowuje je Unia Europejska w ramach RPO województwa świętokrzyskiego. W ramach pierwszego etapu programu „Ekologiczny transport miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim” określanym na 20 mln zł, miasto chce pozyskać dziesięć nieskoemisyjnych autobusów, które zastąpią obecnie eksploatowane. Przetarg planowany jest na II kwartał 2021 roku. W planach jest też wdrożenie zintegrowanego biletu miejskiego. Przetarg na to zadanie zaplanowano na 3 kwartał 2021 roku.
Udało się natomiast zamontować 40 wiat przystankowych. Z kolei w trakcie jest budowa nowej bazy dla operatora transport, wraz ze stacją obsługi, warsztatami, budynkiem administracyjno-dworcowym i myjnią autobusową. Inwestycja planowana jest do kwietnia 2021 roku.
Drugi etap rozwoju komunikacji miejskiej również jest szacowany na 20 mln zł. Projekt przewiduje przede wszystkim przebudowę niezbędnej infrastruktury w rejonie mającej powstać w I etapie przedsięwzięcia nowej bazy komunikacji miejskie. Zaplanowano przebudowę ul. 11 Listopada od ul. Samsonowicza do ul. Ogrodowej z zatokami, buspasem, oświetleniem energooszczędnym, ścieżką rowerową i chodnikiem.
Projekt zakłada również zakup 5 autobusów hybrydowych wraz z wyposażeniem oraz montaż 10 wiat przystankowych i tablic informacji przystankowej z inteligentnym systemem. Urzędnicy wskazują, że rozpoczęcie realizacji zadania wyznaczono na II kwartał 2021 r.
Miasto zamierza realizować także III etap projektu „Ekologiczny transport miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim”. Pomóc w tym mają środki zewnętrzne, o które miasto wnioskuje w ramach programu „Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W planach jest nabycie ośmiu nowych autobusów wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną. Miasto wnioskuje także o przeszkolenie 20 kierowców i 10 mechaników z obsługi bezemisyjnych pojazdów. Więcej o złożonym przez Ostrowiec Świętokrzyski wniosku pisaliśmy tutaj.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.