Jest z wykształcenia ekonomistą i historykiem, pracownikiem naukowym Katedry Logistyki w Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy i ekspertem w ZDG TOR oraz RBF. Przewodniczący rady programowej Kongresu Transportu Publicznego. Wicemarszałek województwa mazowieckiego w okresie 2002-2005 odpowiedzialny za infrastrukturę i transport. Poseł na Sejm RP V i VI kadencji. W latach 2005-2006 przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. Od 23 maja 2006 do 20 listopada 2007 był sekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu. Odznaczony medalem "Zasłużony dla Transportu RP", laureat nagrody kolejowej "Człowiek Roku - Przyjaciel Kolei", otrzymał również nagrodę prezydenta Siedlec, burmistrza Ostrowi Mazowieckiej i Węgrowa za wkład w rozwój regionu. Twórca Kolei Mazowieckich wraz z projektem zakupu nowych pociągów, zaangażowany w przejęcie przez konsorcjum samorządowe WKD wraz z planem rozwoju, inicjator lokalizacji w Siedlcach fabryki pociągów szwajcarskiej firmy Stadler, realizator wielu inwestycji drogowych w regionie. Aktywnie uczestniczył w uchwalaniu przez Sejm m.in. pakietu ustaw kolejowych, ustawy o finansowaniu infrastruktury transportowej zwiększającej nakłady na ten cel, tzw. specustawy drogowej przyśpieszającej realizację inwestycji oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Podstawowym narzędziem stosowanym do planowania i zarządzania komunikacją publiczną w wielu krajach europejskich są plany transportowe. Od wielu lat występują one m.in. w Niemczech, Francji, Wlk. Brytanii, Włoszech, Szwecji, Austrii i Szwajcarii. Wszędzie są skoordynowane z planami zagospodarowania przestrzennego stanowiąc istotne ich uzupełnienie.
Najczęściej są sporządzane cyklicznie i podlegają procedurze konsultacji społecznych. Są szeroko dyskutowane, a często towarzyszą im akcje popularyzatorsko-edukacyjne dotyczące transportu publicznego i jego walorów. Plany tworzone są na różnych szczeblach struktury władzy państwowej występujących w danym kraju i będących odpowiedzialnymi za transport publiczny.
W Niemczech aktualizacja co 5 lat
Podstawą tworzenia planów transportowych są ustawy krajowe, uzupełniane w państwach federacyjnych jak Niemcy czy Szwajcaria, prawodawstwem regionalnym. Ustawy określają ogólne ramy planowania transportu pozostawiając władzom lokalnym swobodę w zakresie szczegółów. W Niemczech plany te najczęściej obejmują średnioterminowe strategie, w tym: analizę lokalnych modeli podróży, prognozy dotyczące podaży i popytu, podstawowy schemat sieci, rozkładu jazdy i finansowania.
W konkretnych dokumentach można znaleźć także koncepcję rozwoju integrowanego systemu oraz różne warianty dla poszczególnych podsystemów. Szacowane są efekty ekonomiczne i ekologiczne realizacji poszczególnych wariantów. Proponowane są rozwiązania sieciowe i organizacyjne w postaci przebiegu linii, rozkładów i taryf. Opisane są też procedury wdrażania planu, kontraktowanie usług i monitorowanie wraz ze sprawozdawczością z wykonania planu. Ustawa wymaga, aby plany transportowe były aktualizowane co 5 lat.
We Francji planowanie rozwoju
Natomiast we Francji wszystkie obszary miejskie powyżej 100 tys. mieszkańców mają obowiązek opracowania planu transportu miejskiego przedstawiającego cele i planowane działania. Przykładem może być Chambéry we francuskich Alpach (departament Savoie), które ma 59 tys. mieszkańców, a obszar miejski obsługiwany przez lokalną sieć autobusową posiada całkowitą populację 126 tys. mieszkańców. Jest to istotne z punktu widzenia terenu obejmowanego planem transportowym.
We Francji oprócz obszarów przypisanych konkretnym jednostkom administracyjnym przy planowaniu transportowym występuje także pojęcie obwodu (perimetre) obejmującego obszar wyznaczony względami funkcjonalnymi uzasadniającymi organizację zintegrowanego publicznego transportu pasażerskiego akurat właśnie na tym terenie.
Ostatnia wersja planu transportowego dla obwodu Chamery dotyczy okresu 2003-2010. Głównym celem w nim zapisanym jest utrzymanie takiego samego natężenia ruchu samochodów w 2010 r. jak w 2003 r. Miało to być możliwe poprzez wchłonięcie rosnącego popytu na przemieszczanie się przez transport publiczny i rowerowy, który miał ulegać systematycznej rozbudowie i miał obsługiwać coraz większe potoki podróżnych.
W tym siedmioletnim okresie zaplanowano podwojenie udziału transportu publicznego w komunikacji, w przypadku autobusów miejskich z 5% do 9%, podróży rowerem z 4% do 7%, utrzymanie komunikacji pieszej na poziomie 22% oraz zmniejszenie udziału samochodów z 65% do 57%. Do rozwoju transportu publicznego miało prowadzić m.in. stworzenie magistrali autobusowych (o wysokiej jakości i częstotliwości kursowania) łączących najważniejsze miejsca generujące i przyciągające ruch, wprowadzenie cyklicznego rozkładu jazdy na głównych liniach autobusowych, polepszenie usług na peryferyjnych liniach między dzielnicami, poprawa jakości i promowanie korzystania z regionalnej sieci kolejowej i jej połączeń z miejskimi autobusami. W okresie 2006-2009 prace skoncentrowały się na stworzeniu 2,2 km dwukierunkowych buspasów, 6 parkingów typu park-and-ride (parkuj i jedź) oraz dwóch punktów przesiadkowych dla transportu publicznego.
Wielka Brytania: Podstawą planowanie dostępności transportu
W Wielkiej Brytanii dodatkowo lokalne władze przeprowadzają planowanie dostępności. Jest to część podstawowej dokumentacji niezbędnej dla uchwalenia miejscowych planów transportowych. Dla każdego miasta, osiedla lub wsi należącego do obszaru objętego przygotowywanym planem transportowym przeprowadza się analizy możliwości dostępu transportem publicznym do centrów przyciągania (sklepy, szpitale etc.). Dzięki tym analizom możliwe jest opracowanie strategii poprawienia dostępności i podjęcie decyzji przez właściwe organy o niezbędnych inwestycjach. A to wszystko razem stanowi część planu transportowego.
Bez narzędzia w postaci planu transportowego, który w każdym z opisanych krajów nieco się różni ze względu na narodową specyfikę, trudno sobie wyobrazić możliwość zespolenia tak wielu elementów w jeden w miarę zwarty organizm. Sukcesy w osiąganiu stosunkowo wysokiej jakości transportu publicznego w tych krajach występują właśnie dzięki umiejętnemu posługiwaniu się planami transportowymi i wykorzystywaniu możliwości jakie one stwarzają.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.