W najbliższym czasie mają rozpocząć się prace nad odbudową infrastruktury pasażerskiej przystanku kolejowego Kurpie. Został on zamknięty ponad 20 lat temu, a wkrótce przy jednym z dwóch peronów ponownie zatrzymają się pociągi relacji Ostrołęka – Białystok. Odtworzenie przystanku może być argumentem za zwiększeniem liczby uruchomionych w marcu kursów.
W marcu tego roku po 24-letniej przerwie wznowiony został regularny ruch kolejowy na linii nr 36 Łapy – Ostrołęka. Województwo podlaskie finansuje kursowanie dwóch par połączeń w bezpośredniej relacji do i z Białegostoku. Składy Polregio nie zatrzymują się jednak poza Ostrołęką w żadnej miejscowości leżącej na mazowieckim odcinku międzyregionalnej linii.
Remont jednego z dwóch peronów
Ma się to jednak niebawem zmienić, bo zarządca infrastruktury kolejowej zapowiedział odbudowę zamkniętego w 2000 r. przystanku Kurpie. – Planowana jest rewitalizacja jednego z dwóch istniejących peronów – mówi Tomasz Łotowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dawniej Kurpie pełniły rolę stacji, na której mogły mijać się pociągi, stąd wybudowano dwa perony. Teraz ma tam działać jedynie przystanek.
Peron ma być gotowy już w czerwcu. – Plany rewitalizacji zakładają dostosowanie obiektu do obsługi podróżnych w podobnym standardzie jak na pozostałych zrewitalizowanych peronach na linii nr 36 – zapowiada nasz rozmówca. Na wymienionej nawierzchni peronu stanąć mają wiata, gabloty z rozkładem jazdy, tablice z oznakowaniem, kosze na śmieci i inne elementy małej architektury.
Pół mln zł na prace w małej wsi
Powstanie też oświetlenie LED. – Dodatkowo wykonana zostanie droga dojścia – uzupełnia przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Przy niej zlokalizowane zostaną zaś stojaki rowerowe. Koszt prac ma wynieść ok. 500 tys. zł netto, ale nie wybrano jeszcze wykonawcy zadania. PLK liczą, że rozpocznie on roboty jeszcze w tym miesiącu.
Przystanek Kurpie zlokalizowany jest we wsi Kurpie Dworskie zamieszkałej przez ok. 100 osób. Do 2000 r. na terenie dzisiejszego województwa mazowieckiego przy linii nr 36 działał także przystanek Żyźniewo, na razie nie będzie on jednak odbudowywany. Odtworzenie infrastruktury pasażerskiej było jednym z przedstawionych przez władze regionu warunków dofinansowania połączeń kolejowych, które dziś funkcjonują jedynie dzięki dotacji z kasy województwa podlaskiego. Mazowieckie zapowiedziało także, że przeprowadzi analizę potrzeb transportowych, co może skutkować rozbudową bardzo skromnej oferty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.