Nie milkną echa decyzji o wyburzeniu nowo wybudowanego przystanku kolejowego na łódzkim osiedlu Retkinia. Spółka Centralny Port Komunikacyjny twierdzi, że jest to konieczne, by mogło dojść do realizacji linii kolei dużych prędkości. PLK podkreślają natomiast, że w momencie projektowania peronów nie istniały przesłanki świadczące o ewentualnej kolizji z nową trasą.
W zeszłym tygodniu
informowaliśmy na naszych łamach, że według aktualnych ustaleń otwarty ok. dwa lata temu przystanek kolejowy Łódź-Retkinia będzie wyburzony. W tym rejonie ma bowiem zostać przeprowadzona nowa linia kolei dużych prędkości łącząca Wrocław i Łódź z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. To właśnie spółka CPK ma być odpowiedzialna za realizację inwestycji i to ona poinformowała nas o konieczności rozbiórki prawie nowych peronów.
PLK: Nie mogliśmy wiedzieć o planach CPK
CPK podkreśla przy tym, że przystanek nie zostanie zlikwidowany ostatecznie, bo po zakończeniu budowy nowej trasy będzie odbudowany. Ponownie stanąć miałaby też kładka nad torami. Dlaczego jednak do rozbiórki dopiero co oddanych do użytku obiektów w ogóle musi dojść? – Projekt przystanku powstał przed powstaniem spółki Centralny Port Komunikacyjny – zauważa Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Podkreśla on, że zarządca istniejącej infrastruktury nie mógł zatem wiedzieć, że przystanek będzie kolidował z projektowaną obecnie linią. – Realizacja naszej inwestycji nastąpiła przed opracowaniem pierwszych koncepcji linii dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego – argumentuje nasz rozmówca. Dodaje, że cały czas toczą się intensywne rozmowy, które mają doprowadzić do wypracowania najlepszego kompromisu.
Zarządca nie potwierdza ostateczności podjętych decyzji
Choć stanowisko CPK w sprawie peronów na Retkini było jednoznaczne i wskazywało na konieczność rozbiórki przystanku, wciąż znacznie mniej konkretne są w tym zakresie plany PLK. – Ostateczne decyzje co do przyszłości przystanku Łódź-Retkinia jeszcze nie zapadły – powiedział nam już po publikacji zapowiedzi CPK Rafał Wilgusiak. Pytany o ewentualne problemy z dotacją unijną w przypadku rozbiórki peronów, stwierdził, że priorytetem PLK jest zapewnienie jak najlepszej efektywności łódzkiego węzła kolejowego zarówno w czasie jego przebudowy, jak i po niej. O ostatecznych konsekwencjach podjętych decyzji spółka będzie więc informować później, gdy kształt przedsięwzięć będzie już pewny.
Przystanek Łódź-Retkinia jest wykorzystywany głównie przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Zatrzymują się tam przede wszystkim pociągi regionalne wyjeżdżające z Łodzi w kierunku Sieradza linią nr 14. Dotychczasowe wyniki frekwencji świadczą o dużym zainteresowaniu podróżnych usługami kolei w tej części miasta.