Płock ogłosił dwa przetargi dotyczące zakupu nowych autobusów. Miasto zamierza kupić dwa pojazdy hybrydowe z opcją obejmującą dodatkowy, trzeci autobus. Drugie postępowanie obejmuje zakup 2 autobusów konwencjonalnych, napędzanych silnikiem diesla.
Płock szykuje się na autobusowe zakupy. Miasto ogłosiło właśnie dwa postępowania dotyczące zakupu nowych autobusów. W Płocku mają się pojawić pojazdy hybrydowe oraz konwencjonalne. W ramach zakupu hybryd przewidziano opcję opiewającą na jeden autobus. Zamawiający będzie mógł ją uruchomić w ciągu miesiąca od dnia podpisania umowy, a na dostawy zarezerwowano dokładnie rok.
Co najmniej 80 pasażerów
Autobusy hybrydowe mają mieścić co najmniej 80 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących. Do tej liczby nie wliczają się jednak siedzenia rozkładane w ilości co najmniej 4, które będą przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami, a także co najmniej 6 siedzeń dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi. W pojazdach znajdzie się też miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz jedno miejsce dla wózków dziecięcych.
Długość autobusów ma mieścić się w przedziale 11,5-12,5 metra, a pojazdy mają być napędzane silnikiem Diesla o mocy co najmniej 150 kW oraz silnikiem bądź silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 100 kW. W pojazdach ma także znaleźć się magazyn energii, który będzie zasilany mechanizmem rekuperacji oraz chwilowymi nadmiarami energii wytworzonymi w trakcie pracy silnika wysokoprężnego. Przewidziano drzwi w układzie 2:2:2.
Będzie klimatyzacja i ogrzewanie
W autobusach znajdzie się także klimatyzacja oraz ogrzewanie, a całość oświetlenia będzie wykonana w technologii LED. Pojazdy będą także wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoringu oraz system zliczania liczby pasażerów. Zamawiający przewidział także montaż kasowników oraz biletomatów.
Oferty w tym postępowaniu można składać do 21 kwietnia bieżącego roku, a o wyborze zdecydują cena – 60%, gwarancja całopojazdowa – 6%, gwarancja na magazyn energii –
2% oraz parametry techniczne autobusu - 32%. Na parametry techniczne pojazdu składają się w tym przypadku wyposażenie w układ EBS, ilość miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi oraz automatyczne przełączanie się obrazu z kamery (wyłączalne przez kierowcę) zewnętrznej nad pierwszymi drzwiami na ekranie znajdującym się w kabinie kierowcy podczas skrętu w prawo lub po włączeniu prawego kierunkowskazu.
Dwa Diesle
Przedmiotem drugiego postępowania jest dostawa dwóch nowych autobusów z silnikiem Diesla. Także w tym przypadku pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu roku od dnia podpisania umowy, a oferty można składać do 21 kwietnia bieżącego roku.
W nowych autobusach ma znaleźć się co najmniej 25 miejsc siedzących, lecz do tej ilości nie są wliczane 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnością oraz minimum 6 siedzeń dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Minimalną liczbę miejsc dla wszystkich pasażerów określono na 86.
Wymagania podobne do hybryd
Inne parametry wymagane przez zamawiającego są bardzo zbliżone do tych, zawartych w postępowaniu na pojazdy hybrydowe. Także tutaj długość pojazdów ma mieścić się w przedziale 11,5-12,5 metra, a preferowany układ drzwi to 2:2:2. Silnik pojazdu ma mieć natomiast moc 210 kW. W autobusach znajdzie się także klimatyzacja oraz ogrzewanie, a także systemy monitoringu, informacji pasażerskiej czy bramki liczące wchodzących pasażerów.
O wyborze zdecyduje cena - 60%, okres gwarancji na cały pojazd – 8% oraz parametry techniczne – 32%. Na te ostatnie składają się identyczne składowe jak w przypadku autobusów hybrydowych.
Warto też przypomnieć, iż Płock
przekazał 4 autobusy dla ukraińskich miast z myślą o pomocy w obliczu rosyjskiej agresji.