Płock pracuje nad nową siatką połączeń pasażerskich. Zmiany mają objąć m.in.: zwiększenie częstotliwości na priorytetowych trasach: 3, 19 i 22 w dni powszednie co 15 min i w soboty co 20 min. a na liniach podstawowych: 7 i 14 w dni powszednie co 30 minut. Miasto chce zoptymalizować rozkłady jazdy, by z miejskich autobusów korzystało jak najwięcej pasażerów, co będzie możliwe poprzez zwiększenie częstotliwości ich kursowania.
Płock chce zoptymalizować swoją siatkę połączeń autobusowych i wprowadzić w niej konkretne zmiany. Do tej pory bowiem komunikacja miejska funkcjonuje tam praktycznie bez zmian od 2012 roku. Jak podkreśla samorząd, przez ponad 10 lat miasto rozbudowywało się w nowych kierunkach, tak więc aktualny rozkład jazdy nie zawsze odpowiada miejskiej demografii.
Jednocześnie miasto zauważa też, że w ciągu trzech ostatnich lat, liczba pasażerów korzystających z miejskich autobusów znacznie spadła. Wśród przyczyn samorząd wymienia malejącą liczbę mieszkańców, inwestycje poprawiające warunki drogowe oraz rosnącą liczbę aut posiadanych przez osoby zamieszkujące Płock oraz miejscowości pod miastem. Swoje zrobiły także obostrzenia pandemiczne. Wszystkie opisane czynniki dobrze widać na załączonych wykresach.
Większość pasażerów podróżuje kilkoma liniami
Linie o niskiej częstotliwości nie są postrzegane przez mieszkańców Płocka jako atrakcyjne – na konkretnych trasach decydują się na skorzystanie z linii o wyższej częstotliwości o lepiej znanej trasie i przystankach.
Obecnie ok. 80% pasażerów korzysta z ośmiu najpopularniejszych linii miejskich, na których wykonywanych jest ok. 50% wozokilometrów. W dodatku autobusy najpopularniejszych linii docierają do wszystkich osiedli Płocka (ok. 90% mieszkańców Płocka).
Najważniejszym elementem proponowanych rozwiązań jest więc zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów najpopularniejszych linii miejskich na ich obecnych trasach w celu poprawy standardu obsługi komunikacyjnej dla możliwie jak największej liczby mieszkańców miasta.
Główne postulowane zmiany
Trasy linii priorytetowych 3, 19 i 22 mają pozostać bez zmian, lecz ma wzrosnąć ich częstotliwość w godzinach porannych, tak aby autobusy w dni powszednie kursowały co 15 minut, zamiast obecnych 20. W soboty, między 8 a 19, kursy mają się teraz odbywać co 20 minut. Do tej pory obowiązywał tutaj takt 30-minutowy.
Projekt obejmie też zwiększenie częstotliwości na liniach 7 i 14 w dni powszednie, które mają teraz kursować co 30 minut, obecnie częstotliwość ta waha się od 30 do nawet 60 minut.
To oczywiście tylko niektóre ze zmian. Całość propozycji
można znaleźć w tym miejscu.