Płock ogłosiła przetarg na dostawę 18 nowych autobusów zasilanych wodorem, które posłużą do obsługi komunikacji miejskiej. Będą to pierwsze wodorowe pojazdy w mieście. Zakup będzie możliwy dzięki środkom z KPO.
Płock prowadzi przetarg, którego przedmiotem będzie dostawa 18 fabrycznie nowych autobusów o napędzie elektrycznym, które mają być zasilane wodorem. Zamawiający wskazał, że pojazdy mają mieć maksymalną długość 12,5 metra. Pojemność określono na co najmniej 80 pasażerów. Dla 25 osób mają być zapewnione miejsca siedzące. Sześć foteli powinno być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Standardowo zapewnione będzie jedno miejsce dla osób na wózku inwalidzkim oraz jedno miejsce na wózek dziecięcy. Wejście do pojazdów zapewnią trzy pary podwójnych drzwi.
Zamawiający wskazuje, że cały pojazd ma być niskopodłogowy. Pojazdy nie mogą być wyprodukowane wcześniej niż 6 miesięcy od daty dostawy. Konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania mają gwarantować co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu średnio 90 tys. km rocznego przebiegu. Zastosowane rozwiązania techniczne muszą być sprawdzone, produkowane seryjnie.
Konstrukcja autobusu ma być wykonana ze stali nierdzewnej lub aluminium. Możliwa jest też stal o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji. Zastosowany ma być centralny asynchroniczny silnik elektryczny o mocy minimum 150 kW. Wodorowe ogniwa paliwowe mają mieć natomiast moc 70 kW i będą zamontowane na dachu autobusów. Zbiorniki ciśnieniowe o pojemności minimum 1 550 litrów mają zapewnić zasięg pojazdom co najmniej 300 km.
Na wyposażenie pojazdów standardowo ma się składać system ogrzewania, system klimatyzacji całej przestrzeni pasażerskiej i monitoringu. W środku znajdzie się system informacji pasażerskiej – głosowej i wizualnej. Autobusy zostaną wyposażone w głośniki i ekrany z informacjami i trasą. Każdy autobus musi posiadać także stelaż do zamontowania biletomatu. Pojazdy będą wyposażone także w system bramek liczących pasażerów wsiadających i wysiadających. W autobusach znajdzie się ponadto „asystent pasa ruchu”, który pilnuje, by kierowca utrzymywał odpowiedni kierunek jazdy.
Składanie ofert wyznaczono do 3 lutego 2025 roku. Cena decyduje w 60 proc. o wyborze wykonawcy. Pozostałe punkty można zdobyć za parametry techniczne pojazdu (25 proc.) oraz za gwarancję na elektryczny układ napędowy liczony w km przebiegu (15 proc.). W aspekcie rozwiązań technicznych zamawiający przyzna punkty za zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego. Ilość miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi, częściowy zderzak przedni, zużycie wodoru w kg/100 km przebiegu, zawieszenie przednie.
Na realizację zamówienia przewidziano 365 dni. Zakup będzie współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” przyznał miastu dofinansowanie na poziomie prawie 61 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.