Płock właśnie rozpoczął dwumiesięczne testy wodorowego Solarisa Urbino 12. Samorząd już kilka miesięcy temu zadeklarował, że odchodzi od zakupu autobusów konwencjonalnych na rzecz zeroemisyjnych. Testy "wodorowca" mają być kolejnym krokiem w tym kierunku.
– Robimy kolejny krok w kierunku „Wodorowego Płocka” i zaczynamy testy pierwszego autobusu napędzanego wodorem. Jest to inwestycja w czyste powietrze i zdrowie mieszkańców – mówił prezydent Płocka Andrzej Nowakowski w czasie piątkowej konferencji i prezentacji wypożyczonego na testy wodorowego solarisa.
Dwumiesięczne testy, również na liniach podmiejskich
Napędzany tym gazem pojazd wyjedzie na ulice Płocka w poniedziałek 18 grudnia. – Jest to na razie test pojazdu z takim z napędem. Ale równolegle jest to sygnał, że poważnie przygotowujemy się do wprowadzenia zeroemisyjnego transportu miejskiego – tłumaczy prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.
Testy autobusu napędzanego wodorem, które zaczyna Płock, potrwają dwa miesiące aż do 14 lutego. Pojazd ten o standardowej długości 12 metrów kursować będzie na wszystkich liniach, także podmiejskich. Wyjątkiem jest trasa nr 18 (jeździ ona w Płocku w terenie o ciasnej zabudowie, dlatego musi być obsługiwana przez krótkie, zwinne karsany). Przejazd autobusem wodorowym będzie bezpłatny, łatwo się zorientować, ponieważ został on oklejony wielkimi napisem „Jestem bezpłatny i wodorowy”.
Poza napędem testowany autobus nie różni się zbytnio od tych pojazdów, które na co dzień KM eksploatuje na ulicach miasta. Jest niskopodłogowy, ma miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz wydajną klimatyzację. Komunikacja Miejska na bieżąco będzie informować na swoich nośnikach o tym, na jakiej trasie danego dnia kursuje autobus z napędem wodorowym.
Ambitne plany samorządu
Jak pisze miasto w swoim komunikacie prasowym – "Historia naszego zainteresowania autobusami wodorowymi sięga 2020 roku, kiedy podpisaliśmy list intencyjny z Orlenem w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Rok później Komunikacja Miejska uczestniczyła w powołaniu Mazowieckiej Doliny Wodorowej. Deklarację jej utworzenia podpisały firmy z branży paliwowej, energetycznej, motoryzacyjne, firmy transportowe oraz instytucje badawcze i naukowe, które razem pracują nad rozwojem oraz wdrażaniem nowych technologii wodorowych".
Dziś Płock planuje kupno pojazdów z napędem wodorowym pod warunkiem otrzymania zewnętrznego dofinansowania na poziomie 80 proc. W kwietniu samorząd złożył wniosek o dofinansowanie zakupu 18 autobusów wodorowych w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Opiewa on na kwotę ponad 60 mln zł (sto procent kosztów kwalifikowanych). Całość ma kosztować prawie 74,8 miliona zł, więc blisko 14 milionów złotych będzie pochodzić z budżetu Płocka. Wniosek jest na etapie rozpatrywania, na razie pozytywnie przeszedł ocenę formalną. Być może w międzyczasie zrodzi się także możliwość sięgnięcia po środki z Krajowego Planu Odbudowy. Więcej o tym
tutaj.
Przenośna stacja tankowania
Jak zapewnia prezes KM Marcin Uchwał – spółka jest przygotowana na to, by w każdej chwili złożyć wniosek o taką dotację. Natomiast czas oczekiwania na to, aż zrodzi się perspektywa finansowania zakupu autobusów wodorowych – zdaniem prezydenta Andrzeja Nowakowskiego – zostanie wykorzystany, by zbierać doświadczenia innych miast, które na taki zeroemisyjny transport się już zdecydowały.
Trzeba dodać, że na potrzeby testów Solarisa Orlen wypożyczył Komunikacji Miejskiej mobilną stację do tankowania wodoru, która stanęła w bazie KM przy ul. Przemysłowej. Na razie korzysta z niej testowany Solaris. Jeśli uda się zdobyć nam poszukiwane dofinansowanie – pierwsze autobusy z napędem wodorowym wyjadą na ulice Płocka na przełomie 2025 i 2026 roku.