Miasto Płock ogłosiło dwa przetargi na dostawę autobusów o napędzie hybrydowym. Oba to zamówienia wariantowe, więc po zakończeniu dostaw mazowieckie miasto będzie dysponowało flotą od 21 do 29 autobusów z takim napędem. Będzie to jedna z największych flot hybryd w Polsce, porównywalna z tą z Sosnowca, gdzie dostawy właśnie trwają.
Dziś lokalny przewoźnik Komunikacja Miejska w Płocku, korzysta z nieco ponad setki autobusów, które są sukcesywnie wymieniane. Dwa rozpisane właśnie przetargi w istotny sposób odnowią tabor, w dodatku, wbrew obecnej modzie na elektromobilność, w Płocku zdecydowano się na zakup klasycznych autobusów hybrydowych. Nie wskazano progu finansowego, ale będzie to jedna z większych inwestycji taborowych w tym roku. Środki na ten cel Płock pozyska z funduszy unijnych.
Pierwszy przetarg dotyczy zakupu 17 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o długości 12 metrów z opcją rozszerzenia zamówienia o 4 kolejne pojazdy. Autobusy muszą posiadać napęd hybrydowy. Powinny mieścić 80 pasażerów z czego minimum 20 na miejscach siedzących. Minimum pięć z nich musi być dostępne z poziomu niskiej podłogi. W każdym pojeździe powinno się znaleźć jedno miejsce na wózek inwalidzki, a także jedno na wózek dziecięcy oraz biletomat to sprzedaży biletów papierowych i doładowywania kart z biletami elektronicznymi.
O wyborze oferty decydująca będzie cena (60 proc.). 32 proc. punktów będzie można otrzymać za kryteria techniczne, w tym rodzaj zawieszenia przedniego, zużycie paliwa wg SORT 2 oraz ilość miejsc dostępnych z niskiej podłogi. Pozostałe 8 proc. punktów będzie zależało od długości gwarancji całopojazdowej (najlepiej 6 lat) i na magazyn energii (najlepiej ponad 12 lat). Co ciekawe do przetargu dopuszczeni są wykonawcy, który mają uporządkowaną sytuację finansowo-organizacyjną, ale zamawiający nie wymaga konkretnych zabezpieczeń finansowych, ani doświadczenia.
Drugi przetarg dotyczy przegubowców o długości ok. 18 m. Płock chce ich kupić 4, ale z opcją na kolejne 4. Chodzi o pojazdy mieszczące 130 pasażerów, z czego minimum 38 na miejscach siedzących. Poza tym wyposażenie ma być podobne do pojazdów krótszych – 5 miejsc dostępnych z niskiej podłogi, po jednym miejscu na wózek inwalidzki i dziecięcy, a także biletomat. Kryteria skomponowano identycznie jak w przypadku przetargu dotyczącego autobusów 12–metrowych.
W obu przypadkach termin otwarcia ofert wyznaczono na 7 września. W obu przypadkach termin wykonania zamówienia określono na 30 maja 2018 r.
O tym, czym się różnią autobusy hybrydowe od hybryd elektrycznych
możecie przeczytać tutaj.