Pierwszy zupełnie nowy wagon metra typu X ujrzał światło dzienne. Wiedeński przewoźnik Wiener Linien wspólne z producentem – firmą Siemens Mobility – zaprezentował pierwszy pociąg nowej generacji metra. Pociąg jest teraz w trakcie testów. Przewiduje się włączenie do ruchu na liniach U1-U4 w 2022 roku.
Pod koniec 2017 r. Wiener Linien zamówił łącznie 34 w pełni zautomatyzowane pociągi metra. Kontrakt o wartości 550 mln euro obejmuje również serwis pojazdów przez 24 lata oraz opcję jedenastu dodatkowych pojazdów.
Dostawy wszystkich pojazdów rozpoczną się w połowie 2020 r. I mają zostać zakończone do 2030 r. Rozpoczęcie kursów z pasażerami na liniach U1-U4 planowane jest w 2022 r. Mogą być obsługiwane półautomatycznie lub manualnie na istniejących liniach metra. Od 2024 r. nowe pociągi X będą w pełni automatycznie w trybie GoA4 (Grade of Automation 4) mogły obsługiwać linię U5.
Nowe pociągi wyposażone są również w szereg innowacyjnych rozwiązań. Na przykład kabiny maszynisty można zdemontować w celu przestawienia pociągów na przyszłą eksploatację automatyczną i wykorzystania dodatkowej przestrzeni dla pasażerów. Ponadto w pociągach X po raz pierwszy zastosowano innowacyjny system informacji pasażerskiej plus po raz pierwszy na świecie: wyświetlacze informacyjne nad każdymi drzwiami oferują pasażerom „przewodnik” związany z najbliższą stacją, w tym pokazujący czas odjazdu innych połączeń. Dzięki temu pasażerowie jeszcze przed dojechaniem do stacji wiedzą, w którą stronę się kierować.
Nowe pociągi X będą stopniowo zastępować stare tak zwane „srebrne strzały”, z których część jest w użyciu od 1972 r. Obecnie w eksploatacji jest nadal 135 pociągów typu U, zbudowanych w latach 1972- 1982. Typ U był pierwszą generacją metra w Wiedniu. Podobnie jak poprzednik X, tak zwane wagony serii V, nowe zestawy metra będą również w pełni dostępne, klimatyzowane i monitorowane.
Fakty i liczby
- Długość: 111 m, pociągi sześcioczłonowe
- Szerokość: 2,85 m
- Pojemność: 928 pasażerów
- Miejsca dla osób z niepełnosprawnością: 6 miejsc, w tym dwa w środku pociągu
- Maksymalna prędkość: 80 km/h
- Zasilanie elektryczne: 750 V, trzecia szyna