Sporą niespodzianką jest wstępny rozkład pociągów SKM na wydłużonej trasie do Nieporętu i Radzymina. Zgodnie z nim pociągi tej linii jadące do i ze stacji Warszawa Lotnisko Chopina będą kursować przez Warszawę Gdańską. Tym samym będą korzystać z kolizyjnego przejazdu między linią radomską i obwodową. To – jak się okazuje – rozwiązanie czasowe, które zostanie wprowadzone na czas utrudnień związanych z budową przystanku Warszawa Targówek.
Od 2 stycznia 2020 r. wybrane kursy linii S3, uruchamianej przez SKM Warszawa, zostaną wydłużone z Wieliszewa do Radzymina. Gmina Nieporęt
opublikowała wstępny rozkład kursów. Sporą niespodzianką jest to, że pociągi linii S3 do i ze stacji Warszawa Lotnisko Chopina zostały wytrasowane przez Warszawę Gdańską z pominięciem obecnej trasy przez Warszawę Centralną. Tym samym pociągi przejadą bezpośrednio z linii radomskiej (nr 8) na linię obwodową (nr 20). To nowość: do tej pory podawano, że wykorzystanie tej relacji jest bardzo utrudnione z uwagi na liczne kolizje w ruchu na stacji Warszawa Zachodnia.
Informację o skierowaniu pociągów linii S3 przez linię obwodową potwierdza przewoźnik. – W rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie 15 grudnia br. wszystkie pociągi SKM linii S3 w obu kierunkach będą kursowały drogą okrężną przez stację Warszawa Gdańska i linię kolejową nr 20. Jest to spowodowane zamknięciem torowym pomiędzy stacjami Warszawa Wschodnia i Warszawa Praga, związanego z budową przystanku osobowego Warszawa Targówek – informuje Kamil Migała, rzecznik SKM. Dodajmy, że realizacja nowego przystanku między Warszawą Wschodnią a Warszawą Pragą miała już rozpocząć się dawno.
Choć nowa organizacja ruchu potwierdza techniczną możliwość wytrasowania pociągów z linii radomskiej na linię obwodową, takie rozwiązanie należy traktować w tej chwili jako wyjątkowe, tymczasowe. – Z informacji, jakie posiadamy obecnie, wynika, że potrwa to co najmniej do połowy marca 2020 r. Natomiast podstawową trasą dla linii S3 pozostaje nadal ta przez dalekobieżną linię średnicową i stację Warszawa Centralna. Dlatego też, po przywróceniu możliwości przejazdu pomiędzy stacjami Warszawa Wschodnia i Warszawa Praga, linia S3 powróci na swoją trasę podstawową – informuje Kamil Migała. – PKP PLK nie zgadza się na prowadzenie w podstawowym rozkładzie jazdy ruchu planowego pociągów przez rozjazdy na Warszawie Zachodniej umożliwiające przejazd ze stacji Warszawa Gdańska w kierunku Lotniska/Służewca – mówi Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM. Dopiero planowana przebudowa Warszawy Zachodniej, na którą trwa teraz przetarg, umożliwi w miarę bezproblemowy przejazd z linii radomskiej na linię obwodową i tym samym
stworzy warunki np. do uruchomienia nowej linii z Piaseczna.
Z pytaniami o to, jak teraz udało rozwiązać problem kolizyjnego przejazdu, spółka odsyła do PKP PLK. – . Do końca pierwszego cyklu zastępczej organizacji ruchu (czyli do 14 marca 2020 roku) liczba pociągów SKM linii S3 i S9 nie ulegnie zmianie względem obecnego rozkładu jazdy. Jednak w przypadku wystąpienia braku przepustowości na wspólnym odcinku, priorytetowo traktowana będzie linia S3, jako zapewniająca połączenie do Lotniska Chopina – zaznacza rzecznik SKM.
Inne zmiany w grudniowym rozkładzie będą niewielkie. Liczba pociągów SKM pozostanie na dotychczasowym poziomie, jednocześnie wystąpią przesunięcia w godzinach odjazdów. – Nowością będzie wcześniejszy odjazd pierwszego pociągu SKM linii S1 z Otwocka do Pruszkowa, o godz. 4:11, a nie o 4:43. Zmiana ta została wprowadzona na zlecenie organizatora transportu i odpowiada oczekiwaniom pasażerów, którzy zgłaszali ten postulat – mówi Kamil Migała.