Podczęstochowska gmina Poczesna od 1 kwietnia 2022 r. uruchomi własną sieć komunikacji gminnej. System będzie oparty na wzorze zastosowanym w sąsiedniej jurajskiej gminie Olsztyn, to znaczy na liniach z Częstochowy do centrum i nieodpłatnych autobusach dowozowych po terenie całej gminy. Kontrakt obejmie 8 lat.
Zlokalizowana na południe od Częstochowy gmina Poczesna jest gospodarczo powiązana z Częstochową głównie za sprawą dawnej działalności Częstochowskiego Obszaru Rudonośnego (funkcjonowały tu kopalnie rud żelaza zasilające d. Hutę Częstochowa). Obecnie obok hałd pogórniczych funkcjonują centra handlowe oblegane przez mieszkańców Częstochowy oraz okolicznych miejscowości. Utrzymanie komunikacji z Częstochową jest konieczne z uwagi na młodzież uczęszczającą do częstochowskich szkół średnich czy też osoby dojeżdżające do zakładów pracy.
Rozdrobniona komunikacja podmiejska
Podobnie jak w przypadku sąsiedniego jurajskiego Olsztyna, na terenie gminy Poczesna funkcjonuje komunikacja podmiejska z Częstochowy (trasy częstochowskiej komunikacji miejskiej z taryfą podmiejską). Linie te są rozproszone po rozległym terenie gminy, w efekcie skomunikowanie z Częstochową nie należy do najsprawniejszych. Są to trasy o numerach: 53, 65, 68, 69.
Z uwagi na remonty dróg uniemożliwiające przejazd autobusom miejskim, gmina już w 2021 r. uruchomiła bezpłatną komunikację dowozową stanowiącą przedłużenie linii 53 oraz 69, opierając się na kwartalnych kontraktach z lokalnym przewoźnikiem oferującym mikrobusy, choć na ulice wyjeżdżały też vany Mercedesy Vito. Od północnej strony tereny na granicy Częstochowy i Poczesnej obsługują też miejskie autobusy linii 14, 20 i 25
Należy także pamiętać, że przez Korwinów leżący na terenie gminy przebiega linia kolejowa nr 1, po której kursują regionalne pociągi wojewódzkiej linii S1 (Częstochowa – Gliwice).
Wzór jurajskiego OlsztynaRozpisany właśnie przetarg na obsługę komunikacyjną gminy Poczesna przewiduje system komunikacji gminnej oparty niemal
na wzór sąsiadującego jurajskiego Olsztyna. Nie dało się niestety urządzić jednej centralnie docierającej do gminy linii podmiejskiej, ponieważ warunki terenowe uniemożliwiają takie rozwiązanie. Utrzymane i nieco wzmocnione zostaną linie 53, 65 i 68, zmienione zostaną także ich trasy. Zamiast kluczyć po gminie, trasy zostaną doprowadzone do trzech kluczowych miejsc, od których rozprowadzane będą bezpłatne linie gminne.
Linia 53 w miejscowości Huta Stara zostanie skomunikowana z linią 153, która dotrze do krańca w Bocianiej Górce (tam bieg kończyć będą wszystkie gminne linie). Linia 65 dotrze do Bocianiej Górki, gdzie przewidziano skomunikowanie z liniami 165, 153, 168 i 170. Linia 68 obsługująca wysunięte na zachód rubieże gminy zostanie skomunikowania na pętli w Nieradzie z linią 168.
Na szczególną uwagę zasługuje gminna linia 170, która zostanie skorelowana z rozkładem jazdy linii kolejowej S1.
Aby nie utrudniać przesiadek, autobusy gminne będą bezpłatne. Z kolei linie 53 i 65 najprawdopodobniej będą jeździły w taryfie miejskiej.
Ściśle określone autobusyPrzewoźnicy ubiegający się o ośmioletnią umowę muszą wykazać się posiadaniem pięciu fabrycznie nowych, homologowanych niskopodłogowych lub niskowejściowych autobusów klasy mikro (jeden obowiązkowo rezerwowy) wyprodukowanych najwcześniej w 2021 r. W pojazdach ma znaleźć się co najmniej 14 stałych miejscach siedzących i co najmniej 15 stojących.
Ponadto wymagany jest jeden fabrycznie nowy homologowany niskowejściowy lub niskopodłogowy autobus klasy mini o szerokości minimum 2,3 m wyprodukowany najwcześniej w 2021 r., który pomieści 58 pasażerów, w tym co najmniej 27 na miejscach siedzących.
Wszystkie wozy mają posiadać silniki spełniające normy czystości spalin Euro-6”, otwierane okna, wywietrzniki dachowe, a także klimatyzację. Autobusy mają być przystosowane do przejazdu osób na wózkach (odpowiednie drzwi, rampy najazdowe).
Wymogi wobec operatora
Oferent musi wziąć na swoje barki kompleksową informację pasażerską włącznie z obsługą telefoniczną oraz poprzez social-media. Dodatkowo będzie on odpowiadał za umieszczenie i uzupełnianie przystanków w słupki oraz rozkłady jazdy. Organizator już na poziomie przetargu narzucił formę graficzną tablic kierunkowych oraz malaturę pojazdów.
Operator może zatrudnić podwykonawców, jednak to on nadal będzie odpowiadał za cały kształt systemu.
W ogłoszonym przez Poczesną przetargu przewidziana jest umowa na okres 1 kwietnia 2022 r. do 31 marca 2030 r. przy pracy przewozowej w ilości 300 tys. wozokilometrów rocznie, gdzie 200 tys. wkm przewidziano dla autobusów mikro, a 100 tys. dla mini. Rozkłady jazdy już przygotowano tak samo, jak podział pracy przewozowej na brygady, co uniemożliwi operatorowi modyfikowanie pracy pod własne potrzeby.
Termin składania ofert przypada na 28 stycznia 2022 r.