W tym miesiącu Poczta Polska ruszyła z testami 15 różnych pojazdów, głównie elektrycznych – od meleksów, przez skutery, po zwykłe rowery – które mają się przydać listonoszom. Spółka chce się przygotować na przyszłe strefy czystego transportu i ułatwić pracę listonoszom.
Testy są już drugim etapem. W kwietniu testowano większe pojazdy do 800 kg ładowności. Wtedy też do sprawdzenia było piętnaście pojazdów i już dziś szefowie firmy zapowiadają zakup części z nich w przyszłym roku.
Pojazdy do testów dostarcza osiem firm. Będą sprawdzane przez miesiąc przez listonoszów z Łodzi, Warszawy, Tomaszowa Mazowieckiego, Konstantynowa Łódzkiego, Raszyna, Nowego Dworu Mazowieckiego, Piastowa, Radomia oraz Pabianic. Trzy małe pojazdy w formie meleksów to SAM (użyczający S.A.M. Polska Sp. z o.o.), Romet 6E (użyczający Arcus & Romet Group Sp z o.o.), Eidola City i Eidola Cargo (użyczający APP Sp. z o.o.). Skutery które zostaną przetestowane to iTango, Goodyear Ego2, (użyczający Tomasz Wrzosek Tomax), Askoll eSpro45 (użyczający VELOMOTORS Sp. z o.o.), Vectrix VX-2 (użyczający M.P. Tech Sp. z o.o.), Romet Ecodelivery (użyczający Arcus & Romet Group Sp z o.o.) oraz Ligier Pulse 3 (użyczający Automicro Sp z o.o.). Z kolei trzy rodzaje rowerów transportowych to Romet ERT 100 M i D (użyczający Arcus & Romet Group Sp z o.o.) oraz Maxim MC 010 (użyczający Biuro Ekonomiczno-Handlowe Jan Zasada Sp. z o.o.).
– Poczta Polska prowadzi projekt „Elektromobilność”, by jak najlepiej być przygotowanym do wprowadzenia „Stref Czystego Transportu”. Liczymy nie tylko na oszczędności, ale także na to, że Spółka będzie postrzegana jako dbająca o lokalne społeczności i zainteresowana pozytywnym wpływem na środowisko poprzez ograniczenie zanieczyszczenia powietrza – mówi członek Zarządu Poczty Polskiej Grzegorz Kurdziel i dodaje, że chodzi też o to, by ułatwić pracę listonoszom i kurierom.
W wielu krajach europejskich, czy w miastach Kanady poczty coraz częściej korzystają z pojazdów elektrycznych. W Polsce to zmiana wynikająca z przepisów ustawy o elektromobilności. Nakłada ona na instytucje publiczne obowiązek częściowej wymiany pojazdów na zeroemisyjne i niskoemisyjne, a w przypadku utworzenia stref czystego transportu, pojazd z napędem diesla w ogóle do niej nie wjedzie.
Spośród pojazdów, które na początku miesiąca zaprezentowano w siedzibie poczty, efektownie prezentują się rowery transportowe. Np. te od firmy Zasada Bikes są wymalowane na żółto i wyposażone w cztery kosze na przesyłki. Listonosze kojarzą się z rowerem zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, ale z takich pojazdów do tej pory nie korzystali.