fot. Urząd Marszałkowski Województwa PodlaskiegoAutobus PKS Nova
Samorząd województwa podlaskiego nie zorganizował w tym roku ani jednej linii autobusowej działającej w ramach rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. To o tyle zaskakujące, że w latach 2019 – 2022 region był na tym polu bardzo aktywny. Władze tłumaczą, że nie ma możliwości prawnych do zawarcia kolejnego kontraktu, choć inne województwa bez przeszkód kontraktują obsługę połączeń u różnych operatorów.
W czerwcu zeszłego roku należąca do samorządu województwa podlaskiego spółka Podlaska Komunikacja Samochodowa Nova zakończyła realizację zawartego ze swoim właścicielem kontraktu na obsługę linii użyteczności publicznej. Umowa dotyczyła szeregu połączeń, które były finansowane przez urząd marszałkowski przy wsparciu z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Od tamtego czasu władze regionu nie organizują ani jednego kursu autobusowego z wykorzystaniem środków centralnych. Nie jest też prowadzona komunikacja utrzymywana wyłącznie ze środków własnych.
Jeden z największych organizatorów zaprzestał finansowania całkowicie
Samorząd nie wznowił finansowania komunikacji autobusowej ani wraz z początkiem nowego roku szkolnego we wrześniu, ani akademickiego w październiku, ani kalendarzowego w styczniu. Jeden z najaktywniejszych organizatorów przewozów na podstawie ustawy określanej często jako Lex PKS całkowicie wycofał się więc ze swojej dotychczasowej polityki. Nie ma też żadnych planów, by którakolwiek z linii miała zostać ponownie objęta dotacją w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy.
– W 2023 r. samorząd nie organizuje połączeń autobusowych dotowanych w ramach FRPA – stwierdza jednoznacznie Małgorzata Półtorak, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Informacyjnej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Potwierdza jednocześnie, że żadna linia nie była objęta taką dotacją już w drugiej połowie zeszłego roku. – Na chwilę obecną nie mamy prawnej możliwości bezpośredniego zawarcia bezpośredniego zawarcia kolejnej umowy na organizację tego typu przewozów – tłumaczy nasza rozmówczyni.
W innych regionach wojewódzkie linie działają bez przeszkód
Przedstawicielka władz regionu nie wskazuje przy tym na plany zawarcia kontraktu w innym trybie, np. organizacji przetargu na przewozy. Wycofanie się UMWP z dotowania komunikacji autobusowej ma więc charakter trwały i póki co polityka ta nie ulegnie zmianie. Należy przy tym zaznaczyć, że w innych regionach komunikacja w ramach FRPA jest utrzymywana ciągle i bez przeszkód. Województwo łódzkie co roku rozwija zaś ofertę, stale uruchamiając kolejne linie.
W tym kontekście chwilowe uruchamianie przewozów użyteczności publicznej przez spółkę PKS Nova może być ocenione jako próba ratowania pogrążonego niedawno w długach przedsiębiorstwa należącego do władz regionu. Dotacja nie okazała się bowiem początkiem konstruowania spójnej oferty, a jedynie czasowym uzupełnieniem siatki połączeń komercyjnych i organizowanych przez gminy czy powiaty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.