Władze województwa podlaskiego wyłożyły do konsultacji społecznych plan transportowy na lata 2017-2025. Rewolucji nie ma. Na uwagę zasługuje zapowiedź wznowienia przewozów kolejowych z Białegostoku do Hajnówki.
Jednym z celów przyjętego planu jest poprawa dostępności Białegostoku ze wszystkich ośrodków powiatowych. Dla rozwoju regionu kluczowa jest poprawa połączeń wewnątrzwojewódzkich i z krajowymi oraz międzynarodowymi ośrodkami wzrostu. Przyjęty plan ma wypełniać postanowienia wcześniej przyjętej Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020.
Uwagi do planu można zgłaszać do 11 października br.
za pomocą specjalnego formularza.Charakterystyka transportuWojewództwo podlaskie jest jednym z mniejszych w kraju (ok. 1,2 mln ludności). Wg danych statystycznych ok. 60% ludności zamieszkuje miasta. Co czwarty mieszkaniec województwa mieszka w Białymstoku.
Przewozy wykonuje 15 operatorów autobusowych na blisko 270 liniach. Największy udział mają przewoźnicy PKS Białystok, Suwałki, Łomża i Zambrów. Wg statystyk 40,3% miejscowości wiejskich nie jest obsługiwanych komunikacją publiczną.
Obecnie ruch pasażerski odbywa się na 6 liniach kolejowych (nr 6: Zielonka - Kuźnica Białostocka, nr 38: Białystok - Bartoszyce, nr 40: Sokółka - Suwałki, nr 51: Suwałki - Trakiszki, nr 32: Czeremcha - Białystok i nr nr 31: Siedlce - Siemianówka). Wg danych województwa uruchamianych jest 17 połączeń o łącznej liczbie 78 kursów dziennie.
Sieć kolejowa składa się z ok. 732 km linii, z czego otwartych dla ruchu pasażerskiego pozostaje ok. 520 km. Większość sieci to linie jednotorowe (656 km). Jedynie 222 km to linie zelektryfikowane (ok. 30% sieci). Województwo posiada najniższą gęstość sieci kolejowych w kraju. Przepustowość sieci kolejowej jest wykorzystana średnio w 33%.
AutobusyPrzy opracowaniu planu przyjęto założenie, że wszystkie stolice powiatów w województwie muszą mieć bezpośrednie połączenia z Białymstokiem i stolicami sąsiednich powiatów. Ponadto ustalono ochronę dotychczasowych połączeń autobusowych, które mogłyby nie utrzymać się na zasadach komercyjnych. Obsługę połączeń wewnątrz powiatów pozostawiono w gestii starostów, prezydentów, burmistrzów i wójtów.
W planie 39 linii autobusowych objęto przewozami o charakterze użyteczności publicznej. Skupione są wzdłuż korytarzy: Stare Jeżewo - Białystok, Zabłudów - Białystok, Korycin - Białystok, Zambrów - Łomża, Szczuczyn - Grajewo, Sejny - Suwałki, Sokółka - Białystok, Knyszyn - Białystok, Augustów - Suwałki.
Założono, że do roku 2020 r. średni wiek autobusów będzie obniżony z 17 do 10 lat. W 2025 r. minimum 80% całkowitej pracy przewozowej realizowanej na liniach użyteczności publicznej powinna być wykonywana z wykorzystaniem autobusów spełniających normę co najmniej EURO 5. Pojazdy dostosowane do przewozu niepełnosprawnych powinny stanowić 20% kursów (jednak nie mniej niż po jednym kursie w każdą stronę).
Województwo nie wyklucza żadnej formy wyboru przewoźnika. Jednakże samorząd posiada 100% udziałów w PKS-ach, co umożliwia bezpośrednie zawarcie umów ze spółkami jako przewoźnikami wewnętrznymi. Muszą one jednak spełnić wymagania planu, w szczególności dot. standardu taboru.
KolejJeżeli chodzi o kolej, przyjęto, że nie zostanie wybudowana żadna nowa linia. Przewozy mogą zostać za to wznowione na istniejących trasach, na których ruch pasażerski w tej chwili nie odbywa się.
Przedłożony do konsultacji plan zakłada jedynie wznowienie kursowania na linii 52 Lewki - Hajnówka. W dokumencie ujęte są dwa kursy na dobę w relacji z Białegostoku do Hajnówki. Założono również zmiany w ofercie: zmniejszona ma być liczba kursów do Szepietowa w zamian za wprowadzenie połączenia Łapy - Kuźnica Białostocka i Białystok - Hajnówka. Rozczarowuje brak jakichkolwiek planów odnośnie do linii Łapy - Śniadowo - Łomża / Ostrołęka, co uwidocznia - niestety - odwieczny problem linii stykowych.
W tej chwili o przewozy w województwie może ubiegać się właściwie dwóch przewoźników (Przewozy Regionalne i Arriva). Może to się zmienić po wprowadzeniu Do czasu wprowadzenia IV pakietu kolejowego, otwierającego krajowe przewozy pasażerskie dla nowych podmiotów i usług od 2019 r., plan transportowy zakłada podtrzymanie dotychczasowego sposobu wyboru przewoźnika w postaci wieloletnich przetargów na obsługę całej sieci.
Na bazie planów inwestycyjnych wyższego szczebla przyjęto, że do 2020 r. przeprowadzone zostaną: remont linii kolejowej nr 32 Czeremcha - Białystok oraz przebudowa linii kolejowej nr 6 na odcinku od granica województwa mazowieckiego do Białegostoku (w ramach Rail Baltica).
Integracja komunikacjiAby lepiej zintegrować komunikację, plan - jako niezbędne minimum - rekomenduje wprowadzenie w perspektywie roku 2025 wspólnego biletu na połączenia międzypowiatowe i wewnątrz Białegostoku. W pierwszej kolejności system, oparty np. na bilecie elektronicznym, miałby objąć kolej i komunikację miejską w Białymstoku.
Ważne jest też wprowadzenie węzłów przesiadkowych. W województwie tę rolę pełnić mogą Suwałki, Sokółka, Białystok, Szepietowo, Grajewo i Bielsk Podlaski. W kluczowym węźle w Białymstoku powinny znaleźć się schematy połączeń oraz system informacji dynamicznej.
Informacja pasażerskaDocelowy system informacji pasażerskiej do 2025 r. powinien zawierać zintegrowaną informację na przystankach autobusowych i stacjach kolejowych w formie rozkładów jazdy o jednolitym wzorze oraz tablicy z nazwą o wielkości umożliwiającej jej odczytanie z wnętrza pojazdu.
W pojazdach powinny pojawić się zapowiedzi głosowe. Ponadto zakłada się wyposażenie taboru w moduł GPS umożliwiający lokalizację na potrzeby systemu informacji dynamicznej (w czasie rzeczywistym) i kontroli punktualności. Oprócz tego przyjmuje się możliwość wprowadzenia 24-godzinnej infolinii (niekoniecznie bezpłatnej) oraz wykorzystanie smartfonów do informowania o ofercie przewozowej.
Dokument dostępny jest pod
linkiem [8MB]