Partnerzy serwisu:
Mobilność

Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-02-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka
fot. Roman Czubiński
Upowszechnienie się pojazdów autonomicznych mogłoby pomóc w rozwiązaniu części problemów związanych z transportem w dużych miastach. Aby tak się stało, potrzeba jednak przemyślanych zmian w prawie praz poprawy stanu dróg, zwłaszcza ich oznakowania. Nasi eksperci są gotowi pomóc we wdrażaniu technologii jazdy autonomicznej – mówi w rozmowie z Transportem Publicznym prezes Polskiego Związku Motorowego Michał Sikora.

PZM przeprowadził niedawno badania związane z autonomicznym mikrobusem EasyMile EZ10. Kim byli uczestnicy? W jaki sposób zostali dobrani?

Do udziału w badaniu zaprosiliśmy osoby związane z PZM. Niestety, nie mieliśmy możliwości zorganizowania typowego testu w normalny ruchu ulicznym – w myśl regulujących tę kwestię przepisów wykonawczych wystarczy sprzeciw jednego z mieszkańców okolicy, by udaremnić takie przedsięwzięcie. Wykorzystaliśmy więc nasz Autodrom w Słomczynie, na którym przygotowaliśmy dla autonomicznego mikrobusu specjalną trasę przejazdu. Pokazujemy tu możliwości takiego pojazdu w bezpieczny sposób.

O co testujący byli pytani w ankietach po zakończeniu jazdy?

Chodzi nam przede wszystkim o poznanie ich odczuć i wrażeń, związanych głównie z poczuciem bezpieczeństwa. Pytamy też jednak o satysfakcję z jazdy, a także o to, czy widzą przed takimi pojazdami przyszłość. Chcemy dać kierowcom, ale i pasażerom, możliwość zapoznania się z technologią jazdy autonomicznej.

Jakie będą dalsze kroki? Do czego posłużą zebrane opinie?

Będą one analizowane przez konsorcjum Drive 2 the Future, do którego należymy. Jego cel to określenie kierunku dalszego rozwoju pojazdów autonomicznych. Chodzi przede wszystkim o ruch miejski – transport zarówno osób, jak i towarów. Pomysłów jest wiele, ale ich wdrożenie okazuje się nie tak proste, jak wyobrażaliśmy to sobie jeszcze kilka lat temu.

Możliwe zastosowania pojazdów autonomicznych to nie tylko publiczny transport zbiorowy, ale również elektryczne samochody dla osób prywatnych. W dobie rosnących korków byłaby to szansa na ich sprawne omijanie na trasie z wyznaczonego punktu A do B.

Co powinno zmienić się w polskim prawie, by rozwój tej technologii mógł przyspieszyć?

Koniecznych zmian jest wiele. Przykładem są choćby wspomniane już problemy z organizowaniem testów. Pilniejsze wydają się jednak zmiany w infrastrukturze. Zarówno w Polsce, jak i w Europie nie zawsze jest ona w dobrym stanie – i nieraz nie spełnia wymogów stawianych przez pojazdy autonomiczne. Począwszy od oznakowania poziomego – nie wszystkie drogi mają pasy ruchu oznaczone białymi liniami, które oprogramowanie musi „widzieć”, by utrzymywać pojazd na właściwym kursie.

Czy są gdzieś na świecie gotowe przepisy dotyczące pojazdów autonomicznych, na których mógłby wzorować się polski ustawodawca?

Nie sądzę. Pod tym względem wszystkie kraje mają przed sobą wiele pracy do wykonania. Eksperci PZM będą służyli pomocą – zawsze staramy się być partnerem dla Ministerstwa Infrastruktury w różnych tematach.

Jak, w Pana ocenie, może zmienić się transport dzięki zastosowaniu pojazdów autonomicznych?

Jedna ze zmian to możliwość złagodzenia problemu braku kierowców na rynku pracy. Korzyścią byłoby też ułatwienie jazdy, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, w jakimś sensie – także uspokojenie ruchu. Zmiany nie nastąpią jednak w ciągu kilku lat – przed nami znacznie dłuższa droga. Utrudnieniem mogą być wysokie koszty, a także naturalne trudności we wdrażaniu nowych technologii. Realizację naszego projektu badawczego znacznie wydłużyła w dodatku pandemia COVID-19, a także problemy ze znalezieniem samego pojazdu testowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Przemysław Farsewicz 14 maja 2023

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Słomczyn: Mikrobus autonomiczny na testach w PZM [zdjęcia]

Mobilność

Autonomiczny bus rozpoczął kursy na Cmentarzu Łostowickim w Gdańsku

Mobilność

Zhengzhou: Pierwsza duża sieć z autobusami autonomicznymi

Komunikacja

Zobacz również:

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Przemysław Farsewicz 14 maja 2023

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Słomczyn: Mikrobus autonomiczny na testach w PZM [zdjęcia]

Mobilność

Autonomiczny bus rozpoczął kursy na Cmentarzu Łostowickim w Gdańsku

Mobilność

Zhengzhou: Pierwsza duża sieć z autobusami autonomicznymi

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5