Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Polenergia rezygnuje z kontraktu na wodór dla MPK Rzeszów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Polenergia rezygnuje z kontraktu na wodór dla MPK Rzeszów
fot. Solaris Bus & Coach
Polenergia wygrała przetarg na dostawę wodoru dla MPK Rzeszów. Przetarg obejmował dostawę paliwa dla 20 autobusów napędzanych wodorem, które już wkrótce będą poruszać się po stolicy Podkarpacia. Umowa dotycząca transportu miejskiego w Rzeszowie jest przewidziana na okres 15 lat. Za dostawę zielonego wodoru odpowiadać miała H2HUB Nowa Sarzyna i miał to być najbardziej zaawansowany projekt wodorowy Polenergii, ale firma wycofała się i zrezygnowała z podpisania umowy. Dlaczego?

W przetargu ogłoszonym jeszcze w poprzednim roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie na swojego wieloletniego dostawcę paliwa wodorowego dla transportu publicznego wybrało Polenergię. Wybór dostawcy nastąpił w momencie, gdy Polenergia wkraczała w kluczowe fazy rozwoju swoich projektów wodorowych. Tak o wygranej w przetargu jeszcze w październiku mówiła Emilia Makarewicz, dyrektorka Działu Projektów Wodorowych w Grupie Polenergia:

– Polenergia rozpoczyna ekspansję w obszarze komercjalizacji zielonego wodoru. Przetarg na dostawę wodoru dla MPK Rzeszów ma szansę stać się katalizatorem rozwoju całego regionu w obszarze gospodarki wodorowej. To także dowód na to, że wodór to jeden z najważniejszych nośników zielonej energii z ogromnym potencjałem w obszarze transportu miejskiego. Stawiamy ważny krok na drodze Polenergii do budowy wodorowego łańcucha wartości i wykorzystania tego surowca na ogólnopolską skalę.

Polenergia rezygnuje z przystąpienia do umowy – możliwe przyczyny

Tymczasem kilka dni temu Zarząd spółki zależnej Polenergii podjął decyzję o nieprzystąpieniu do zawarcia umowy na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego w ramach projektu H2HUB Nowa Sarzyna. Polenergia podała, że decyzja ta uzasadniona jest oceną ryzyka projektu związaną ze zidentyfikowanymi wątpliwościami natury prawnej oraz z zagrożeniem terminowego odbioru dostaw wodoru.

O możliwy powód takiej decyzji i wyjaśnienie oszczędnego w słowa komunikatu poprosiliśmy eksperta:

– Rezygnacja spółki Polenergia wynika prawdopodobnie z harmonogramu realizacji zamówienia. Otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym nastąpiło w lipcu 2024 roku. Wybór oferty przewidywano do października 2024 roku, a podpisanie umowy powinno nastąpić w ciągu paru tygodniu od ogłoszenia wyniku przetargu. W rzeczywistości we wskazanym miesiącu jedynie poinformowano o wyborze firmy Polenergia mówi Bartłomiej Kasiuk, Główny specjalista ds. projektów strategicznych i analizy danych Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Warto dodać, że firma była zobowiązana od początku III kwartału 2025 roku, oprócz dostaw paliwa wodorowego, do budowy stacji tankowania wodoru na terenie zajezdni autobusowej MPK Rzeszów lub zapewnienia dostaw na innej stacji w odległości 5 km. Brak podpisania umowy do 9 stycznia 2025 roku znacznie skrócił termin przygotowania się do kontraktu, stąd wynika podjęta przez oferenta decyzja.

– Opóźnienie w podpisaniu umowy może być też powiązane z niedawnym apelem skierowanym do Ministerstwa Klimatu i Środowiska przez wybrane samorządy m.in. Rzeszowa ws. utworzenia programu finansowego wsparcia samorządów inwestujących w paliwa wodorowe, który miałby niwelować wysokie koszty tankowania pojazdów zasilanych takim paliwem – dodaje Kasiuk.

Zdania na temat sensowności finansowania paliw wodorowych i rentowności związanych z nimi technologii są podzielone. Lista wad i zalet tego rozwiązania jest bardzo długa, a pieniędzy brakuje. Wspomniany apel skierowany do Ministerstwa Klimatu i Środowiska nie doczekał się jeszcze oficjalnej odpowiedzi.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Płock szuka autobusów wodorowych

Komunikacja

Płock szuka autobusów wodorowych

Przemysław Farsewicz 30 grudnia 2024

Jeszcze więcej autobusów wodorowych w MPK Łódź

Komunikacja

Wiemy kto dostarczy wodór do MPK Rzeszów

Komunikacja

Wiemy kto dostarczy wodór do MPK Rzeszów

PAP MediaRoom 16 października 2024

Gdańsk. Wszystkie NesoBusy już na trasach

Komunikacja

Gdańsk. Wszystkie NesoBusy już na trasach

Gdańskie Autobusy i Tramwaje 13 września 2024

PKM Gliwice testuje autobus wodorowy

Komunikacja

PKM Gliwice testuje autobus wodorowy

UM Gliwice 02 września 2024

Zobacz również:

Płock szuka autobusów wodorowych

Komunikacja

Płock szuka autobusów wodorowych

Przemysław Farsewicz 30 grudnia 2024

Jeszcze więcej autobusów wodorowych w MPK Łódź

Komunikacja

Wiemy kto dostarczy wodór do MPK Rzeszów

Komunikacja

Wiemy kto dostarczy wodór do MPK Rzeszów

PAP MediaRoom 16 października 2024

Gdańsk. Wszystkie NesoBusy już na trasach

Komunikacja

Gdańsk. Wszystkie NesoBusy już na trasach

Gdańskie Autobusy i Tramwaje 13 września 2024

PKM Gliwice testuje autobus wodorowy

Komunikacja

PKM Gliwice testuje autobus wodorowy

UM Gliwice 02 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5