Na testy do Polkowic przyjechał 12–metrowy elektryczny autobus Ekovolt wyprodukowany przez Ursus Bus. W dolnośląskim mieście będzie jeździł co najmniej przez tydzień. Wcześniej testowano tam przez dwa tygodnie elektrycznego Solarisa Urbino.
Polkowice poważnie myślą o przestawieniu znacznej części swojej niewielkiej komunikacji miejskiej (sześć linii obsługujących m.in. specjalną strefę ekonomiczną) na prąd. W kwietniu miasto przeprowadziło wśród producentów rozeznanie cenowe dotyczące autobusów elektrycznych, a pod koniec lipca na dwutygodniowe testy trafił tam Solaris Urbino 12 electric. Od czwartku kolejnym pojazdem, który na próbę będzie woził pasażerów jest, również 12–metrowy, Ekovolt wyprodukowany przez Ursus Bus.
– Zostanie tu na pewno przez tydzień, a czy dłużej, to się okaże – powiedział nam Damian Mycan z Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej i Komunikacji Miejskiej, które zarządza transportem w Polkowicach. – Chcemy sprawdzić jak najwięcej rodzajów pojazdów, przed rozpisaniem przetargu i na pewno planujemy kolejne testy. Ale elektryczne autobusy stały się ostatnio bardzo popularne i producenci nie mają tyle egzemplarzy testowych, by pokazać je we wszystkich miastach, które o to proszą. Dlatego trudno powiedzieć jaki autobus będzie następny i kiedy – dodał zaznaczając, ze pierwsze wnioski po testach solarisa już są, ale nie chciał mówić o szczegółach.
Polkowice myślą o powiększeniu swojego taboru, bo dotychczasowy jest przepełniony. To efekt wprowadzonej kilka miesięcy temu bezpłatnej komunikacji w tym mieście. Urzędnicy chcieliby skorzystać z autobusów elektrycznych, bo – jak wyliczyli – koszt użytkowania takich pojazdów jest prawie trzykrotnie niższy niż w przypadku autobusu na olej napędowy. Przejechanie jednego kilometra to wydatek rzędu 45 groszy, więc autobus „spłaci się” już po roku użytkowania.
Dla Ursus Bus – firmy która powstała po zacieśnieniu współpracy między Ursusem a AMZ Kutno, to z kolei szansa na promocję swojego pojazdu, który powstał w tym roku i dopiero kilka miesięcy temu zyskał homologację. W czerwcu był testowany w Lublinie, który też chciałby kupić tego rodzaju pojazdy. Ekovolta zaproponowano w unieważnionym w lipcu przetargu na pięć autobusów elektrycznych w Krakowie. Unieważniono go bo zamawiający odrzucił wszystkie oferty. W przypadku Ursusa chodziło o brak wymaganego doświadczenia, więc każda okazja na to by je zebrać, jest dla tej firmy na wagę złota.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
