Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia Subregionu Północnej Opolszczyzny (SPO) przegłosowało przyjęcie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla SPO. Dokument został przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
W skład SPO wchodzą wszystkie 16 gmin z terenu 3 powiatów: kluczborskiego, namysłowskiego i opolskiego. Jest to obszar trudny komunikacyjnie. Poszczególne powiaty ciążą bowiem nie tylko wzajemnie do siebie, ale również poza obszar subregionu: do Opola, a w przypadku powiatu namysłowskiego – również do Wrocławia. Poza tym fakt, że obszar SPO leży na skraju woj. opolskiego, utrudnia np. konstruowanie atrakcyjnej oferty transportu kolejowego. Innym problemem jest również, w Kluczborku (największym ośrodku na terenie SPO) oddalenie dworca kolejowego od centrum miasta. Atutem obszaru jest w zakresie transportu kolejowego natomiast poprawiający się stan infrastruktury PKP PLK (zmodernizowana linia łącząca Kluczbork z Poznaniem i konurbacją górnośląską, planowana do remontu linia nr 143 Kluczbork – Namysłów – Oleśnica) oraz wyremontowane dworce kolejowe w Kluczborku i Namysłowie. W tym ostatnim mieście utworzony został również bardzo funkcjonalny węzeł przesiadkowy kolejowo-autobusowy.
Transport autobusowy na obszarze SPO odgrywa – jak to zresztą coraz częściej ma miejsce poza obszarem dużych aglomeracji – przede wszystkim rolę dowozową dzieci i młodzieży do szkół. Mało prawdopodobne jest, żeby ta sytuacja uległa zmianie: np. władze Powiatu Kluczborskiego na etapie tworzenia planu mobilności podkreślały, że postulat zakupu przez PKS Kluczbork ok. 15 nowych autobusów (zapisany finalnie w planie mobilności) ma związek jedynie z planami odmłodzenia taboru, a nie z planami rozwoju sieci komunikacyjnej.
Jak wiadomo, w planach mobilności, zgodnie z oczekiwaniami Komisji Europejskiej, silnie akcentowana jest kwestia rozwoju nie tylko publicznego transportu zbiorowego, ale również komunikacji rowerowej i pieszej. Jak wskazano w planie mobilności, stan dróg rowerowych na obszarze SPO jest zły, w praktyce umożliwia on tylko powolną jazdę podporządkowaną ruchowi pieszemu na obszarze zabudowanym. Poza obszarem zabudowanym infrastruktura rowerowa nie występuje natomiast prawie w ogóle. Rozwiązania w postaci ciągów pieszo-rowerowych i dróg dla pieszych z dopuszczonym ruchem rowerowym, z nawierzchnią z kostki betonowej i nierówną niweletą, mają charakter półśrodków i nie tworzą warunków do bezpiecznego poruszania się rowerem. Równolegle należy jednak zaobserwować szereg przykładów pozytywnych – duża liczba stojaków, urządzenia uspokajania ruchu na zmodernizowanych drogach świadczą o rozpoczęciu działań w kierunku stworzenia bardziej dogodnych warunków dla ruchu rowerowego.
W planie mobilności zaproponowano budowę ciągów pieszo-rowerowych, które połączą wszystkie sąsiadujące ze sobą gminy SPO. W większości wypadków, zaproponowano ich poprowadzenie wzdłuż szos (o ile to możliwe – w obrębie pasa drogowego), ale w dwóch przypadkach zaproponowano ich wytyczenie po śladzie dawnych linii kolejowych. Byłby to fragment drogi łączącej Olesno z Praszką oraz droga rowerowa łącząca Namysłów z Bukową Śląską (po planie dawnej linii kolejowej Namysłów – Kępno). Budowa dróg rowerowych łączących poszczególne gminy – Zarząd Stowarzyszenia SPO będzie aplikować do Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Opolskiego o środki na te inwestycje – to działanie komplementarne wobec planów gmin i powiatów SPO odnośnie wytyczenia dróg rowerowych na swoim terenie. Innym postulatem jest utworzenie w Kluczborku, Namysłowie i Olesnie stacji roweru miejskiego.
W zakresie innych działań, w planie mobilności znalazły się również postulaty utworzenia parkingów (P&R, B&R) w sąsiedztwie stacji i przystanków kolejowych, jak również – w miarę możliwości – modyfikacja oferty publicznego transportu zbiorowego. W tym ostatnim zakresie, zaproponowano m.in. podjazdy autobusów pod dworzec kolejowy w Kluczborku (w miarę możliwości, skomunikowanie ich z rozkładem jazdy pociągów) oraz nawiązanie współpracy z sektorem prywatnym w zakresie utworzenia zajazdów, lub nowych kursów, zapewniających obsługę największych zakładów pracy na obszarze SPO. Postuluje się również wdrożenie wspólnych rozwiązań taryfowych – zarówno pomiędzy poszczególnymi przewoźnikami/operatorami na obszarze SPO, jak i w układzie pomiędzy transportem autobusowym na obszarze SPO, koleją i komunikacją miejską w Opolu, a nawet we Wrocławiu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.