Samorząd województwa małopolskiego nadal chce uruchamiać transgraniczne przewozy na Słowację. Najprawdopodobniej pasażerowie będą musieli jednak przesiadać się pomiędzy autobusami w rejonie dawnego przejścia granicznego. Pierwsza linia prawdopodobnie wystartuje 1 lipca.
– Prace nad uruchomieniem komunikacji transgranicznej prowadzimy od kilkunastu miesięcy – mówi Paulina Kądziela z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Na łamach naszego portalu śledzimy starania regionu od początku działań. Władze województwa chcą odpowiedzieć w ten sposób na problemy komunikacyjne, na jakie napotykają zarówno turyści, jak i mieszkańcy Podhala, a które wynikają z praktycznego braku regularnych połączeń pozwalających przekroczyć państwową granicę.
Przesiadki zaplanowano wstępnie w ChochołowieNa razie rozmowy ze stroną słowacką nie przyniosły jednak konkretnych rezultatów, a pomysły na skomunikowanie polskiej i słowackiej części Tatr oraz terenów przyległych ulegają istotnym zmianom. Jeszcze w listopadzie UMWM
ogłosił zamiar uruchomienia czterech dotowanych z kasy regionu oraz samorządów słowackich tras: Zakopane – Twardoszyn (Tvrdošín), Trzciana (Trstená) – Jabłonka/Lipnica Wielka, Zakopane – Jezioro Szczyrbskie (Štrbské Pleso)/Podbańska (Podbanské) i Nowy Targ – Poprad. Obecnie jednak wydaje się, że w początkowym okresie funkcjonowania komunikacji transgranicznej jej oferta będzie jednak o wiele uboższa.
– Biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania prawne i finansowe, po przeprowadzeniu szeregu konsultacji z lokalnymi samorządowcami ze Słowacji oraz po grudniowym spotkaniu z przedstawicielami polskich powiatów i gmin z obszaru powiatów tatrzańskiego i nowotarskiego ustalono, iż pierwszym krokiem powinno być uruchomienie linii Zakopane – Kościelisko – Witów – Chochołów – przejście graniczne Chochołów/Suchá Hora. Połączenia na tej linii mają zostać skomunikowane z połączeniami autobusowymi organizowanymi przez stronę słowacką po drugiej stronie granicy. Planowana jest trasa Sucha Góra/Suchá Hora – Zuberzec-Zwierówka/Zuberec-Zverovka – Twardoszyn/Tvrdošín – wskazuje przedstawicielka UMWM.
Nowe władze słowackich regionów są przychylne połączeniomWcześniej jako jeden z czynników potencjalnie hamujących uruchomienie transgranicznych linii wymieniano zmiany polityczne, jakie nastąpiły po ubiegłorocznych wyborach samorządowych na Słowacji. – Zarówno kraj żyliński, jak i preszowski z zainteresowaniem podchodzą do propozycji stworzenia regularnych połączeń autobusowych pomiędzy naszymi krajami – rozwiewa jednak obawy nasza rozmówczyni. – Szczególnie pozytywnie odniósł się do tych założdń kraj żyliński, czego przykładem jest planowana linia Zakopane – Chochołów/Suchá Hora, nad którą trwają obecnie najbardziej zaawansowane prace – wskazuje.
– Wykonywanych będzie kilka kursów dziennie. Istnieje szansa, że powyższe połączenie zostanie uruchomione już w okresie letnim tego roku, przy czym na chwilę obecną realna wydaje się data 1 lipca – ocenia Paulina Kądziela. Zaznacza przy tym, że termin inauguracji może ulec jeszcze zmianie. Jednym z powodów ewentualnych przesunięć ma być przebieg postępowania przetargowego, które pozwoli wybrać operatora (przewoźnika). Wciąż nie zakończyły się także rozmowy z gminami i powiatami, które miałyby współuczestniczyć w finansowaniu kursów.