Wydaje się już niemal pewne, że na polsko-ukraińskim pograniczu otwarte zostanie drugie przejście graniczne obsługujące pieszych. Choć to kropla w morzu potrzeb, jego powstanie może znacznie ułatwić integrację mieszkańców kilku miejscowości i usprawnić przemieszczanie się w najkrótszych relacjach na obszarze na południe od Przemyśla. Póki co nie znamy natomiast konkretnej daty inauguracji obsługi podróżnych.
We wrześniu tego roku zakończy się prace remontowe na linii kolejowej nr 102 łączącej Przemyśl z Malhowicami leżącymi tuż przy granicy z Ukrainą. Koleje Ukraińskie remontują zaś krótki odcinek od granicy do stacji Niżankowice. Wkrótce po trasie mają kursować pociągi pasażerskie, choć na razie trudno jest podać konkretną datę inauguracji przewozów. Nie uzgodniono jej bowiem wciąż na szczeblu międzynarodowym.
Problemy z ruchem kolejowym
– Otwarcie przejścia granicznego możliwe jest po zawarciu porozumienia pomiędzy rządami obu państw oraz, w tym przypadku, po przygotowaniu zarówno infrastruktury kolejowej, jak i infrastruktury umożliwiającej dokonywanie kontroli osób i środków transportu – tłumaczy Wydział Prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji RP. Bardziej zaawansowane wydają się natomiast prace nad utworzeniem drogowego przejścia łączącego te same miejscowości. Ma ono obsługiwać pojazdy o masie nieprzekraczającej 3,5 t.
To dobra informacja także dla niezmotoryzowanych mieszkańców pogranicza Polski i Ukrainy. Przejazd do sąsiedniego kraju dla wielu z nich może okazać się nadspodziewanie trudny. Na całej długości granicy znajduje się bowiem tylko jedno przejście obsługujące pieszych – to w Medyce. W pozostałych lokalizacjach konieczny jest przejazd w pojeździe. Tymczasem lokalnych linii autobusowych łączących miejscowości polskie i ukraińskie praktycznie nie ma.
Porozumienie między krajami jest niemal gotowe
Przewoźnicy drogowi skupiają się bowiem na obsłudze relacji dalekobieżnych, np. Poznań – Kijów, Łódź – Charków czy Warszawa – Lwów. W efekcie nawet jeśli w pobliżu miejsca zamieszkania znajduje się drogowe przejście graniczne, podróżni często muszą znacząco nadkładać drogi lub liczyć na niepewną możliwość skorzystania z uprzejmości przekraczających granicę samochodem. Ma się to zmienić przynajmniej w rejonie Malhowic. – Projekt porozumienia dotyczącego rozszerzenia zakresu obsługi o ruch pieszy jest na ostatnim etapie uzgodnień z rządem Ukrainy – wskazują służby prasowe MSWiA.
Trwają także prace budowlane dotyczące terminala odpraw. Oba kraje mają prowadzić wspólne przejście, a cała jego infrastruktura znajdzie się na terytorium Polski. Również w tym przypadku strona polska nie prezycuje póki co terminu planowanego otwarcia przejścia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.