Wspierany przez firmę Hyper Poland zespół Hyper Poland University Team jest już na finale drugiej edycji zawodów SpaceX Hyperloop Pod Competition w kalifornijskim Hawthorne. Od piątku do niedzieli kapsuły, które biorą udział w konkursie są sprawdzane, a najlepsze będą testowane na torze SpaceX. Polakom udało się to dzięki… zbiórce crowdfundingowej.
Główną część zawodów zaplanowano w dniach 25-27.08.2017 roku na torze testowym firmy SpaceX. Jazdy testowe odbędą się w specjalnie zbudowanej stalowej rurze o długości 1,5 kilometrów i średnicy 2 metrów. Jedynym kryterium oceny jest maksymalna osiągnięta prędkość kapsuły podczas przejazdu.
Cały świat w hyperloopieHyper Poland University Team to jeden z 25 zespołów z całego świata. W rywalizacji biorą udział zespoły z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii, Szwajcarii, Kanady, Indii, Japonii i Polski. Dwa dni temu SpaceX ogłosił, iż tylko pięć z nich będzie miało szansę przetestować kapsułę na torze testowym w niedzielę.
Zaprojektowanie i budowa prototypu kapsuły zajęło zespołowi 10 miesięcy. Było to możliwe m.in. dzięki zakończonej ogromnym sukcesem zbiórce crowdfundingowej, podczas której udało się zebrać 184 525 zł. Wczoraj zespół przeszedł pozytywnie prezentację przed inżynierami z firm Tesla i SpaceX. Zawodnicy mieli także okazję zwiedzić siedziby firm SpaceX i The Boring Company.
– Praca nad prototypem pozwoliła nam zdobyć bezcenne doświadczenie, które zaprocentuje przy tworzeniu systemu docelowego – mówi Paweł Radziszewski, koordynator projektu. – Dzięki zastosowaniu materiałów znanych z przemysłu lotniczego, jak stopy aluminium, magnezu czy też kompozyty węglowe konstrukcja jest bardzo lekka przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości.
Pojazd na 430 km/hPierwsza edycja SpaceX Hyperloop Pod Competition rozpoczęła się w 2015 roku, kiedy zespół Hyper Poland zaprezentował odważną koncepcję kapsuły nowego środka transportu i przeszedł do drugiej rundy konkursu. W ramach drugiej edycji konkursu Hyper Poland University Team, w którego skład wchodzi 25 ambitnych młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, zaprojektował i wykonał prototyp kapsuły w skali 1:1. Pojazd waży 265 kg przy wymiarach 398 na 88 na 104 cm. Kapsuła przypomina swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Prędkość projektowa, dla której policzone są wszystkie podzespoły, to ok. 430 km/h.
Z powodów bezpieczeństwa kapsuła została wyposażona w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny czuwa nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby będzie automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa. Po zawodach kapsuła będzie stanowiła platformę testową do badań nad rozwojem technologii, która znajdzie zastosowanie w pełnowymiarowym systemie operacyjnym w przyszłości.
Pobiją Hyperloop One?Jeśli polska kapsuła osiągnie projektowaną prędkość, to pobije niedawny rekord jaki zanotowała kapsuła zbudowana przez Hyperloop One (jedna z firm, która rozwija technologię hyperloopową, by w przyszłości wykorzystać ją komercyjnie). Na półkilometrowym odcinku testowym
rozpędziła się do ponad 300 km/h. Tego lata po raz pierwszy mamy do czynienia z testami pełnowymiarowych kapsuł. Wcześniej sprawdzano jedynie sam napęd.
Partnerami Strategicznymi projektu są Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz PLL LOT. Partnerem logistycznym jest firma DB Schenker. Projekt uzyskał również wsparcie Politechnik Warszawskiej i Wrocławskiej.