Narodowe Centrum Badań i Rozwoju otworzyło listy z wnioskami o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na opracowanie i dostawy typoszeregu nowych autobusów elektrycznych. Pierwsze, prowadzone blisko dwa lata zakończyło się fiaskiem. Tym razem chętnych do zapoznania się z warunkami i ewentualnego złożenia oferty jest aż 13. M.in. turecka Temsa.
W czerwcu okazało się, że ogromny przetarg w ramach którego w Polsce ma powstać zupełnie nowy model autobusu elektrycznego, a ponad tysiąc sztuk ma trafić do polskich miast,
zakończył się fiaskiem. Wszystko dlatego, że postępowanie wygrał, będący na krawędzi upadku, Ursus Bus.
Konkurs Bezemisyjny Transport Publiczny był u progu rządów PiSu jednym z głównych elementów promowanego przez ówczesnego ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego Planu Rozwoju Elektromobilności. Mniej więcej od dwóch lat mało to planem się chwali i zrobiło się o nim cicho, bo infrastruktura związana z elektromobilnością wciąż jest w Polsce w powijakach. NCBR jednak po raz drugi chce przeprowadzić i rozstrzygnąć konkurs. W czerwcu ogłoszono dialog techniczny,
w lipcu ogłoszono początek postępowania przetargowego, na razie zapraszając firmy do składania wniosków do udziału w postępowaniu. Do poniedziałku, gdy upłynął termin, złożyły je:
– Energis Sp. z o.o.
– Politechnika Śląska
– Temsa
– konsorcjum Autosan, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki, Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, Sieć Badawcza Łukasiewicz- Przemysłowy Instytut Motoryzacji, oraz Politechnika Warszawska
– MAN
– Solaris
– konsorcjum WB Electronics SA i Nysa Zakład Pojazdów
– Volvo
– RIOT
– konsorcjum spółek RAFAKO i Agencji Rozwoju Przemysłu
– AIU+
– konsorcjum Electric Fleet Research, GTK Instruments Łukasz Kruszelnicki oraz EBUS
– konsorcjum Veramo SA, Eurabus GmbH, oraz Fuemfe GmbH
Teraz NCBR sprawdzi czy wnioskodawcy spełniają warunki udziału w postępowaniu i zaprosi ich do składania ofert.
Efektem postępowania ma być opracowanie typoszeregu nowego modelu autobusu elektrycznego i dostawa gotowych pojazdów, trzech długości, do samorządów, które uczestniczą w programie. NCBR wycenił całość zamówienia na nieco ponad 2,7 mld zł netto, czyli o 400 mln więcej niż wyceniono w pierwszym przetargu.
Całość przedsięwzięcia znów zaplanowano na fazę badawczo-rozwojową (opracowanie autobusu) i wdrożeniową (produkcja i sprzedaż). Tę pierwszą jednak skrócono do dwóch etapów. W pierwszym, do którego zostanie zaproszonych najwyżej 10 producentów, trzeba będzie zaprezentować prototyp z wymaganymi rozwiązaniami technicznymi. Drugi etap B+R (maksymalnie 7 uczestników), będzie zakładał wyprodukowanie trzech rodzajów autobusu. Najlepsze (teoretycznie mogą to być wszystkie 7 ofert) zostaną skierowane do fazy wdrożeniowej.