Minęło 5 lat, odkąd PolskiBus.com zniknął z rynku, gdy nastąpiło przejęcie marki przez międzynarodową firmę FlixBus. Z tej okazji FlixBus stworzył autobus w specjalnym wydaniu, który przywróci markę Polski Bus na krajowe drogi. „Retrobus” będzie operował od 1 kwietnia na jednej z linii krajowych FlixBusa. Dodatkowo, na drogach pojawi się FlixBus w specjalnej jubileuszowej edycji z symbolami narodowymi w barwach polskiej flagi.
Firma FlixBus jest jednym z największych operatorów autobusowych w Europie, który oferuje połączenia między ponad 5000 miast w 40 krajach. FlixBus pojawił się na polskim rynku w grudniu 2017 roku poprzez nawiązanie strategicznej współpracy z Polskim Busem, który wówczas oferował głównie połączenia między polskimi miastami, jak i do kilku miast w Niemczech, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Flixbus przejął markę PolskiBus i siatkę połączeń organizowaną przez właściciela PB, jakim był Souter Holding.
Od czerwieni do zieleni
Wraz z pojawieniem się FlixBusa w Polsce, znacząco zwiększyła się siatka połączeń dostępnych w ofercie dzięki dodaniu nowych linii do sieci Polskiego Busa. Od tamtej pory zmienił się również standard wyposażenia autobusów. – Pasażerowie zyskali sporo miejsca na nogi. Porównując do dzisiejszych autobusów w naszej flocie, z każdego pojazdu Polskiego Busa usunęliśmy po 6 lub nawet 8 foteli. Wraz z pojawieniem się zielonych autobusów pasażerowie zyskali dostęp do darmowego Wi-Fi w całej Europie czy gniazdka elektrycznego przy każdym siedzeniu. Ponadto cały proces odprawy odbywa się elektronicznie bez konieczności drukowania biletów – mówi Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich.
FlixBus wprowadził zmiany w wizualnym wizerunku floty i wszystkie swoje pojazdy ubrał w charakterystyczne zielone barwy. Początkowo, wraz z wejściem marki na polski rynek, czerwone autobusy Polskiego Busa w 2018 roku zostały zastąpione przez zielono-pomarańczowe. Obecnie najnowsze autobusy FlixBusa produkowane są w jednolitym, zielonym kolorze.
Od 54 linii Polskiego Busa do 130 linii FlixbusaPoczątkowo latem 2018 roku, FlixBus operował na 54 dostępnych liniach, co pozwalało na dotarcie do 120 miast w 6 krajach. Obecnie zielonymi autobusami można podróżować z Polski aż do 360 miast w 17 krajach. Łącznie w ofercie FlixBusa w Polsce znajduje się 130 krajowych i zagranicznych linii.
– Jesteśmy liderem wśród dostawców mobilności na polskim rynku, co widać po rozpoznawalności FlixBusa – aż 70% ankietowanych kojarzy naszą markę – komentuje Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich. – W ciągu pięciu lat funkcjonowania w Polsce, wraz z naszymi partnerami autobusowymi przejechaliśmy 184 mln kilometrów. Aktualnie mamy 27 partnerów i stale nawiązujemy nowe kontrakty, aby poszerzyć ofertę i flotę FlixBusa o kolejne zielone autobusy.
Szybkie tempo rozwoju odzwierciedla się w wynikach firmy, bo Polska obok Niemiec, Włoch, Francji i USA jest obecnie jednym z pięciu kluczowych rynków na świecie spośród wszystkich 40 krajów, w których funkcjonuje FlixBus. Oprócz tego firma planuje ekspansję w innych krajach nie tylko w Europie, ale i w Ameryce, począwszy od
otwarcia pierwszych połączeń FlixBusa w Chile w 2023 roku.