Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Polskie miasta chcą zmian w KPO. Napisały do Komisji Europejskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-06-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Polskie miasta chcą zmian w KPO. Napisały do Komisji Europejskiej
Fot. natlas, Flickr
Zarządy Związku Miast Polskich i Unii Metropolii Polskich zwróciły się do Komisji Europejskiej o wsparcie w zmianie projektu Krajowego Planu Odbudowy, przyjętego 30 kwietnia przez polski rząd. 

- Szanse, jakie stwarza Fundusz Odbudowy i Zwiększania Odporności, powinny być wykorzystane w sposób racjonalny, zwiększający odporność całego kraju na sytuacje kryzysowe. Wymaga to dokonania istotnych zmian w projekcie KPO. Nasze niżej wymienione postulaty w tym zakresie nie zostały uwzględnione, dlatego nie mogliśmy dotychczas pozytywnie zaopiniować projektu - podkreśliły we wspólnym piśmie związki zrzeszające miasta. Ich postulaty to: 

  • Wzmocnienie kompetencji i zrównoważenie proporcji w składzie Komitetu Monitorującego KPO. Komitet musi mieć uprawnienia do nadzorowania przestrzegania zasad jawności, przejrzystości i równego dostępu beneficjentów do środków publicznych. Do zadań Komitetu powinno należeć także: opiniowanie i zatwierdzanie procedur wyboru projektów, opiniowanie i zatwierdzanie kryteriów wyboru projektów w ramach KPO; przyjmowanie sprawozdań z realizacji KPO oraz informacji o wynikach kontroli i audytu, opiniowanie propozycji zmian do KPO. Skład Komitetu – podobnie jak w przypadku innych instrumentów finansowych UE – musi zapewniać zrównoważoną (3 x 1/3) reprezentację trzech segmentów życia publicznego: administracji centralnej, władz lokalnych i regionalnych oraz sektora pozarządowego. Przedstawiciele tych środowisk muszą być wyłonieni przez stanowiące ich ustawową albo statutową reprezentację gremia.
  • Wskazanie Rządowi RP na konieczność zwiększenia roli samorządu terytorialnego w realizacji KPO, poprzez dostosowanie zapisów do porządku prawnego państwa, polegające na przypisaniu zadań, które na mocy obowiązujących w Polsce ustaw są zdecentralizowane, tym szczeblom JST, które są za nie odpowiedzialne. Dysponentem tych środków powinny być samorządy województw oraz miasta realizujące zintegrowane inwestycje terytorialne w miejskich obszarach funkcjonalnych. Dotyczy to zwłaszcza takich zadań jak: lokalny i regionalny transport publiczny, gminna, powiatowa i wojewódzka część placówek ochrony zdrowia, edukacja, pomoc społeczna, sieci wodociągowo-kanalizacyjne, zagospodarowanie odpadów, ciepłownictwo, energetyka lokalna, ochrona powietrza, gospodarka wodna. Zwiększenie odporności w tych dziedzinach ma wymiar terytorialny – lokalny albo regionalny, co powinno być uwzględnione w KPO.
  • Spowodowanie, by planowane przez rząd RP zmiany w organizacji systemu ochrony zdrowia nie prowadziły do jego centralizacji, ale były zgodne z obecnym podziałem zadań publicznych w tej dziedzinie. Centralizacji ochrony zdrowia są przeciwne wszystkie zainteresowane środowiska w Polsce.
  • Wskazanie rządowi RP, że wykorzystanie przez państwo członkowskie środków z Funduszu Odbudowy i Zwiększenia Odporności z jej części dotacyjnej albo pożyczkowej nie oznacza, że wewnątrz państwa członkowskiego będzie obowiązywał podobny podział. Według rządowego projektu KPO sektor rządowy ma korzystać w około 81% z dotacji, a samorządowy – w większości (ponad 53%) z części pożyczkowej. Konieczne jest w tym zakresie zachowanie równowagi oraz przyjęcie zasady, że ewentualne pożyczki wewnątrz państwa członkowskiego powinny dotyczyć tych sektorów, które – po ich wzmocnieniu ze środków KPO – mogą wypracować przychody, a nie tych, które z zasady są finansowane lub dofinansowywane z dotacji.
  • Zobowiązanie rządu RP – zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu i Rady UE – do przedstawienia projektowanych w ramach KPO zamierzeń na tle całej planowanej polityki rozwoju, w tym programów krajowych oraz założeń perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027.
  • Zobowiązanie rządu RP do szybkiego przedstawienia do konsultacji projektu ustawy określającej zasady wdrażania KPO, a także do uzyskania notyfikacji tego projektu ustawy przez Komisję Europejską, z uwzględnieniem opinii wymienionych w punkcie 1 środowisk.
Ponadto miasta proszą Komisję o nacisk, by rząd RP odniósł się do uwag szczegółowych, wniesionych przez organizacje. Można się z nimi zapoznać tutaj. Wśród nich znajdziemy takie, jak: krytyka bardzo małej alokacji na transport szynowy w miastach, do tego tylko w formie pożyczkowej. Sprzeciw metropolii i miast budzi też uprzywilejowanie PKP Intercity (wsparcie pozakonkursowe) kosztem przewoźników regionalnych (konieczność startu w konkursach). Jak pisaliśmy, w KPO po uwagach samorządów zawarto – w części pożyczkowej – środki w wysokości ok. 200 mln euro na zakup do 2026 r. ok. 110 tramwajów. Jednocześnie w części grantowej (bezzwrotnej) przeznaczono aż 1,1 mld euro na zakup autobusów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych (elektryczne na baterie, hybrydy klasyczne i plug-in, na gaz: w tym LNG, LPG, CNG oraz spełniające normę EURO VI).00:30 / 01:00 Wyjaśnienia rządu w tej sprawie można przeczytać tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zmiany w KPO: Wodór i niskoemisyjne autobusy później

Prawo & Finanse

Zmiany w KPO: Wodór i niskoemisyjne autobusy później

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

Ponad 1700 autobusów regionalnych do zakupu dzięki KPO

Prawo & Finanse

PFR prefinansuje KPO. Jest umowa, szczegółów brak

Komunikacja

PFR prefinansuje KPO. Jest umowa, szczegółów brak

Jakub Madrjas, Łukasz Malinowski 22 sierpnia 2022

Media: KE zaakceptuje polski KPO, ale pieniądze jeszcze niepewne

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Zmiany w KPO: Wodór i niskoemisyjne autobusy później

Prawo & Finanse

Zmiany w KPO: Wodór i niskoemisyjne autobusy później

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

Ponad 1700 autobusów regionalnych do zakupu dzięki KPO

Prawo & Finanse

PFR prefinansuje KPO. Jest umowa, szczegółów brak

Komunikacja

PFR prefinansuje KPO. Jest umowa, szczegółów brak

Jakub Madrjas, Łukasz Malinowski 22 sierpnia 2022

Media: KE zaakceptuje polski KPO, ale pieniądze jeszcze niepewne

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5