Firmy Siemens Mobility i Stadtwerke München (SWM) pomyślnie zakończyły roczny test technologii półprzewodnikowej opartej na węgliku krzemu (SiC) w tramwaju Avenio w Monachium. Badania wykazały, że hałas napędu wytwarzany przez pojazd znacznie się zmniejszył, a także spadło zużycie energii podczas przejazdów tramwaju w monachijskiej publicznej sieci tramwajowej. Technologia półprzewodnikowa została wyprodukowana przez Infineon Technologies w ramach programu PINTA.
Podczas testu w Monachium technologia półprzewodnikowa SiC została zainstalowana w jednym z dwóch konwerterów trakcyjnych używanych w trójczłonowym tramwaju Avenio. Faza testowa obejmowała wszystkie testy rozwojowe niezbędne do uzyskania zezwolenia na zastosowanie technologii w ruchu pasażerskim, które zostały przeprowadzone w centrum testowym firmy oraz w pojeździe. Ciągły monitoring poziomu zużycia energii wykazał zmniejszenie zużycia energii o około 10 procent. Pomiary wykazały również niższy poziom hałasu podczas pracy i ogólną redukcję hałasu napędu. Pojazd Avenio München wyposażony w rdzeń SiC przez rok przewoził pasażerów i przejechał w tym czasie 65 000 kilometrów.
– Potencjał oszczędności energii stwierdzony podczas testów wyraźnie świadczy o wydajności energetycznej tej obiecującej technologii, która jest przeznaczona do stosowania we wszystkich typach pociągów – powiedział Albrecht Neumann, szef pionu taborowego w Siemens Mobility.
– Jeden czynnik odgrywa kluczową rolę w akceptacji tramwajów - szczególnie w przypadku nowych projektów budowlanych: Nasze pojazdy muszą być możliwie jak najcichsze podczas pracy. Projekt przeprowadzony z firmą Siemens pokazuje, że możemy nie tylko zoptymalizować poziom hałasu naszych pojazdów, ale także poprawić naszą efektywność energetyczną. Bylibyśmy bardzo zainteresowani tym rozwiązaniem, gdyby te ulepszenia mogły być komercyjnie produkowane masowo – dodał Ingo Wortmann, dyrektor ds. mobilności w Stadtwerke München (SWM).
– Siemens od wielu lat skupia się na dostarczeniu pojazdów o możliwie wysokiej całkowitej sprawności. Stąd od dawna oferował przekształtniki na bazie technologii IGBT odznaczające się bardzo wysoką sprawnością, w wielu przypadkach sprawnością wyższą niż uzyskiwana w pierwszych układach opartych o węglik krzemu (SiC). Jednak dostrzegając potencjał rozwojowy technologii SiC, Siemens rozważnie prowadził badania i prototypowanie aby stale oferować klientom pojazdy o najlepszych parametrach. Należy zwrócić uwagę, że zawsze najważniejsza przy wyborze powinna być uzyskana sprawność energetyczna, a nie rodzaj technologii dzięki której uzyskano niską energochłonność – powiedział Jacek Fink-Finowicki, ekspert ds. projektów taborowych w Siemens Mobility.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.